Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage | RetailDetail

Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

(UPDATE) Danone zou zijn producten met medische voedingswaarden willen verkopen aan Nestlé. De gesprekken over de afdeling zouden al aan de gang zijn, maar er is nog niets beslist.

3 miljard euro

Danone zou een bedrag van 3 miljard euro willen krijgen en kan daarvoor meerdere partijen tegen elkaar uitspelen: zo was Fresenius een tijd geïnteresseerd, maar de Duitsers hebben ondertussen afgehaakt. Als de verkoop er komt, moet Nestlé wel nog de goedkeuring krijgen van antitrustautoriteiten.

 

Vorig jaar was de omzet van de gezondheidsafdeling van Danone goed voor 1,3 miljard euro, goed voor zes procent van de totale omzet van het bedrijf. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de vergelijkbare omzet met 5,2 procent naar 328 miljoen euro. 67 procent van die omzet wordt in Europa gehaald, met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk als de twee grootste markten.

 

"Voor Nestlé zou de aankoop van de afdeling medische voeding van Danone de juiste strategische zet zijn – of het een goede deal is, zal afhangen van de prijs", zegt James Edwardes Jones, analist van RBC Europe, aan Bloomberg. Danone benadrukt wel dat het om de divisie medische producten gaat van het bedrijf, Nutricia Medical, die losstaat van de bekende zuivelmerken van de producent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.