De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr | RetailDetail

De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr

De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr
shobr.com

De Deense online marktplaats voor FMCG-merken Shobr werkt hard aan internationale expansie: Nederland wordt de eerste stap. Willen merkfabrikanten de supermarkt buitenspel zetten? 

Heft in eigen handen

Op de Shobr-website kunnen Deense consumenten vandaag al droge voeding, verse en diepvriesproducten kopen, rechtstreeks van de merkfabrikanten. Een honderdvijftigtal merken neemt al deel aan het platform waaronder grote namen als Unilever, Procter & Gamble, Kraft Heinz, Nestlé, Carlsberg, Heineken, Dr.Oetker, Coca-Cola, Bic… 

 

De marktplaats ging van start in Denemarken, maar oprichter Lars Munch Johansen van ShopAll24 (de e-commerce serviceverlener achter het platform) verklaarde vorig jaar al aan het Britse vakblad The Grocer dat internationale expansie een logische stap zou zijn. Nu blijkt dat Nederland als eerste aan de beurt is, zo meldt Distrifood. 

 

Wat er zo bijzonder is aan Shobr? Met dit platform nemen merkfabrikanten het heft in eigen handen. Shobr kwam er immers mede op initiatief van de Deense fabrikantenvereniging DLF, met het doel om merkfabrikanten in direct contact te brengen met consumenten en meer inzicht te verkrijgen in het potentieel van e-commerce voor voeding. De Chinese marktplaats Tmall (van Alibaba) was een inspiratiebron.

 

Testplatform

De penetratie van online voedingsaankopen is nog laag, maar de klantentrouw is hoog en voeding is een erg grote markt. Dat biedt toekomstperspectief volgens Lars Munch Johansen, maar het is niet zijn ambitie om de supermarkt echt overbodig te maken. 

 

Interessant voor de merken is het feit dat ze op deze manier zelf mee aan het stuur zitten, en dat ze hun eigen identiteit kunnen behouden op het platform. Ze krijgen ook toegang tot verkoopsdata en analyses, en Shobr ziet zichzelf ook als een ideaal testplatform voor de introductie van nieuwe producten, of voor het uitproberen van nieuwe promotiemechanismen. 

 

Shobr biedt consumenten meer zekerheid en vertrouwen omdat het initiatief uitgaat van bekende merken. Als one-stop-shop biedt het platform ook gemak, een breed assortiment en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De logistieke afwikkeling wordt centraal georganiseerd. Op die manier kunnen shoppers hun bestelling van verschillende merken toch in één pakket thuis geleverd krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.