De innovatiedrang van Carrefour | RetailDetail

De innovatiedrang van Carrefour

De innovatiedrang van Carrefour

In heel Europa experimenteert Carrefour met nieuwe winkelformaten. Daarbij lijkt de retailer vooral de bovenkant van de markt op te zoeken. 

Een luxe-Express

Afgelopen week bijvoorbeeld opende de retailer in Madrid een “Premium”-versie van Carrefour Express. De winkel is gevestigd in een echte topwinkelstraat, la Calle de José Ortega y Gasset, tussen luxemerken als Armani, Chanel, Dior en Hugo Boss.

 

Deze luxe-Express van 160 m² verkoopt 3.700 referenties, met de nadruk op vers. Er zijn zowel gastronomische producten als depannageartikelen te vinden in wat als een compacte variatie op het Carrefour Gourmet-concept kan beschouwd worden. Van deze formule, een luxueuze uitvoering van het Market-concept, heeft de groep sinds twee jaar verschillende vestigingen geopend in Italië.  Carrefour wil er de shopper verrassen met topkwaliteit, inclusief regionale producten en wereldkeuken.

 

Van Parijs tot Polen

Blijft het Gourmet-concept beperkt tot Italië? De Carrefour Market die eind mei opende nabij het metrostation Saint Marcel in Parijs, lijkt nogal wat elementen van de Gourmet over te nemen: een ‘urban chic’ gedecoreerde winkel met houten meubilair en mooie bedieningstogen voor verswaren, veel aandacht voor bio en gezond, een goed gestoffeerde wijnafdeling en een bezorgdienst. Het enseigne Gourmet is er echter nergens te bespeuren. 


Carrefour Polen opende in Warschau dan weer een “Premium” Market, een innovatieve supermarkt de inzet op digitale technologie en nieuwigheden als een rijpingskamer en een rookkamer op de vleesafdeling, of sapcentrifuges waar klanten de vruchten kunnen persen die ze zelf hebben uitgekozen op de versafdeling.

 

Ook in België

De innovatiedrang van Carrefour beperkt zich niet tot gourmet- of premiumsupermarkten: in Parijs opende de retailer al zes Bio-winkels, die 4.000 biologische producten verkopen op gemiddeld 300 m², en er zijn er meer op komst. Zowel in Spanje als in Italië verruimt Carrefour de openingsuren: daar openen verschillende market vestigingen nu 24 uur per dag, 7 dagen op 7…

 

We vergeten uiteraard de vernieuwing niet op de Belgische markt, met de mooie hypermarkten in Bergen en Koksijde, en het nieuwe formaat Easy Market, waarover RetailDetail al eerder (en als eerste) berichtte

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.