De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

Het bedrijf De Kleinste Soepfabriek uit het Groningse Leek gaat voor het eerst in de Verenigde Staten verkopen. Via een Amerikaanse partner liggen de soepen en sauzen van het merk binnenkort bij zeven winkels in de VS.

Ambitieuze soepdwerg

De Kleinste Soepfabriek is op dit moment nog maar goed voor ruim 600.000 potten soep en saus en een jaaromzet van maar 1,4 miljoen euro. Daarmee is het bedrijf nog een dwerg in de wereld van de soepen, maar wel een ambitieuze: "Ik wil geen grote Nederlandse speler worden, ik wil meedraaien op de wereldmarkt", zegt directeur Michel Jansen in het Dagblad van het Noorden.

 

"Wij moeten het hebben van vrij dure producten, die zich onderscheiden door de smaak en de ingrediënten. De grote fabrikanten hebben allemaal dezelfde soepen en vrijwel dezelfde smaak. De middelmaat regeert. Dat willen wij niet, we hebben niet de ambitie om Unox te worden."

 

De Kleinste Soepfabriek is intussen actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Arabische Emiraten en Japan. De nieuwe uitbreiding gaat via het bedrijf Not for Sale, waarmee waarschijnlijk een joint venture wordt gesloten. Dat maakt het eenvoudiger om handel te drijven in de VS en om aan de lokale wetgeving te voldoen.

 

Productiecapaciteit krijgt flinke boost 

Vorig jaar nam De Kleinste Soepfabriek een productiefaciliteit van een failliet vleesbedrijf over, waardoor de productie de komende jaren flink kan worden opgevoerd. Daarmee is de onderneming klaar voor grote orders.

 

Dat was een paar jaar geleden wel anders, toen Albert Heijn zich meldde als mogelijke klant. Daar werd echter 'nee' tegen gezegd: "Er zijn twee mogelijkheden als je met zo'n grote speler in zee gaat. Óf je product loopt als een trein en binnen een paar maanden staat er een goedkope maar minder goede versie van in het schap ernaast, óf het loopt niet en je product eindigt in de kortingsbak met zo'n 35 procent korting sticker erop", aldus Jansen.

 

Wel doet het bedrijf al jaren zaken met het snelgroeiende Jumbo en worden de producten bij Natuurwinkels verkocht. Ook is er een eigen webshop, maar daar zijn de producten duurder dan in de winkel, om te voorkomen dat het bedrijf met de eigen afnemers gaat concurreren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top