De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over | RetailDetail

De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

Het bedrijf De Kleinste Soepfabriek uit het Groningse Leek gaat voor het eerst in de Verenigde Staten verkopen. Via een Amerikaanse partner liggen de soepen en sauzen van het merk binnenkort bij zeven winkels in de VS.

Ambitieuze soepdwerg

De Kleinste Soepfabriek is op dit moment nog maar goed voor ruim 600.000 potten soep en saus en een jaaromzet van maar 1,4 miljoen euro. Daarmee is het bedrijf nog een dwerg in de wereld van de soepen, maar wel een ambitieuze: "Ik wil geen grote Nederlandse speler worden, ik wil meedraaien op de wereldmarkt", zegt directeur Michel Jansen in het Dagblad van het Noorden.

 

"Wij moeten het hebben van vrij dure producten, die zich onderscheiden door de smaak en de ingrediënten. De grote fabrikanten hebben allemaal dezelfde soepen en vrijwel dezelfde smaak. De middelmaat regeert. Dat willen wij niet, we hebben niet de ambitie om Unox te worden."

 

De Kleinste Soepfabriek is intussen actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Arabische Emiraten en Japan. De nieuwe uitbreiding gaat via het bedrijf Not for Sale, waarmee waarschijnlijk een joint venture wordt gesloten. Dat maakt het eenvoudiger om handel te drijven in de VS en om aan de lokale wetgeving te voldoen.

 

Productiecapaciteit krijgt flinke boost 

Vorig jaar nam De Kleinste Soepfabriek een productiefaciliteit van een failliet vleesbedrijf over, waardoor de productie de komende jaren flink kan worden opgevoerd. Daarmee is de onderneming klaar voor grote orders.

 

Dat was een paar jaar geleden wel anders, toen Albert Heijn zich meldde als mogelijke klant. Daar werd echter 'nee' tegen gezegd: "Er zijn twee mogelijkheden als je met zo'n grote speler in zee gaat. Óf je product loopt als een trein en binnen een paar maanden staat er een goedkope maar minder goede versie van in het schap ernaast, óf het loopt niet en je product eindigt in de kortingsbak met zo'n 35 procent korting sticker erop", aldus Jansen.

 

Wel doet het bedrijf al jaren zaken met het snelgroeiende Jumbo en worden de producten bij Natuurwinkels verkocht. Ook is er een eigen webshop, maar daar zijn de producten duurder dan in de winkel, om te voorkomen dat het bedrijf met de eigen afnemers gaat concurreren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.