De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

De Kleinste Soepfabriek steekt de oceaan over

Het bedrijf De Kleinste Soepfabriek uit het Groningse Leek gaat voor het eerst in de Verenigde Staten verkopen. Via een Amerikaanse partner liggen de soepen en sauzen van het merk binnenkort bij zeven winkels in de VS.

Ambitieuze soepdwerg

De Kleinste Soepfabriek is op dit moment nog maar goed voor ruim 600.000 potten soep en saus en een jaaromzet van maar 1,4 miljoen euro. Daarmee is het bedrijf nog een dwerg in de wereld van de soepen, maar wel een ambitieuze: "Ik wil geen grote Nederlandse speler worden, ik wil meedraaien op de wereldmarkt", zegt directeur Michel Jansen in het Dagblad van het Noorden.

 

"Wij moeten het hebben van vrij dure producten, die zich onderscheiden door de smaak en de ingrediënten. De grote fabrikanten hebben allemaal dezelfde soepen en vrijwel dezelfde smaak. De middelmaat regeert. Dat willen wij niet, we hebben niet de ambitie om Unox te worden."

 

De Kleinste Soepfabriek is intussen actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Arabische Emiraten en Japan. De nieuwe uitbreiding gaat via het bedrijf Not for Sale, waarmee waarschijnlijk een joint venture wordt gesloten. Dat maakt het eenvoudiger om handel te drijven in de VS en om aan de lokale wetgeving te voldoen.

 

Productiecapaciteit krijgt flinke boost 

Vorig jaar nam De Kleinste Soepfabriek een productiefaciliteit van een failliet vleesbedrijf over, waardoor de productie de komende jaren flink kan worden opgevoerd. Daarmee is de onderneming klaar voor grote orders.

 

Dat was een paar jaar geleden wel anders, toen Albert Heijn zich meldde als mogelijke klant. Daar werd echter 'nee' tegen gezegd: "Er zijn twee mogelijkheden als je met zo'n grote speler in zee gaat. Óf je product loopt als een trein en binnen een paar maanden staat er een goedkope maar minder goede versie van in het schap ernaast, óf het loopt niet en je product eindigt in de kortingsbak met zo'n 35 procent korting sticker erop", aldus Jansen.

 

Wel doet het bedrijf al jaren zaken met het snelgroeiende Jumbo en worden de producten bij Natuurwinkels verkocht. Ook is er een eigen webshop, maar daar zijn de producten duurder dan in de winkel, om te voorkomen dat het bedrijf met de eigen afnemers gaat concurreren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top