De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden" | RetailDetail

De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden"

De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden"

De Vegetarische Slager geeft een obligatielening uit om bij het publiek 2,5 miljoen euro op te halen voor de bouw van een nieuwe fabriek in Breda. De lening garandeert een rente van 5 procent en heeft een looptijd van zeven jaar.

Zelf produceren

Het bedrijf heeft al een productiehal van 3000 m² gekocht in Breda, die met hulp van de obligatielening wordt ingericht tot een moderne vegetarische voedselfabriek met een capaciteit van 50 miljoen vleesvrije maaltijdcomponenten per jaar. De Vegetarische Slager wil hier vanaf volgend jaar zomer zelf vegetarische producten gaan produceren.

 

Door de groeiende afzet ontstond de behoefte een eigen fabriek te bouwen, stelt directeur Jaap Korteweg: “Een eigen fabriek biedt ons de mogelijkheid om sneller nieuwe producten te ontwikkelen en grotere volumes te produceren. Daardoor kan op termijn de prijs van onze producten lager worden en in binnen- en buitenland binnen het bereik van een groter publiek komen. Ons uiteindelijke doel is om de grootste slager ter wereld te worden”. De campagne voor de obligatielening voor de nieuwe fabriek wordt ondersteund door Stichting Natuur en Milieu.  

 

Assortiment uitbreiden

De Vegetarische Slager produceerde vorig jaar vegetarische producten voor zes miljoen maaltijden, maar dat volume stijgt volgend jaar naar verwachting naar tien miljoen maaltijden. De producten van het merk zijn te koop in supermarkten als Coop, Delhaize, Ekoplaza, Jumbo en Albert Heijn. Deze twee laatste formules willen het assortiment dit najaar uitbreiden, waardoor De Vegetarische Slager naar verwachting voor het eerst winst zal maken.

 

Biologisch akkerbouwer Jaap Korteweg startte de Vegetarische Slager in 2008 vanuit de behoefte om vlees te produceren waar niet langer dieren aan te pas komen. De hamburgers, kroketten en gehakt op basis van soja die hij ontwikkelde hebben wel dezelfde smaak, bite, geur, kleur, beleving en voedingswaarde als echt vlees. Twee jaar later volgde dan de ambachtelijke Vegetarische Slagerswinkel in Den Haag, maar inmiddels zijn er meer dan 2600 verkooppunten en worden de producten aangeboden in dertien landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.