De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden" | RetailDetail

De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden"

De Vegetarische Slager geeft obligatielening uit om "grootste slager ter wereld te worden"

De Vegetarische Slager geeft een obligatielening uit om bij het publiek 2,5 miljoen euro op te halen voor de bouw van een nieuwe fabriek in Breda. De lening garandeert een rente van 5 procent en heeft een looptijd van zeven jaar.

Zelf produceren

Het bedrijf heeft al een productiehal van 3000 m² gekocht in Breda, die met hulp van de obligatielening wordt ingericht tot een moderne vegetarische voedselfabriek met een capaciteit van 50 miljoen vleesvrije maaltijdcomponenten per jaar. De Vegetarische Slager wil hier vanaf volgend jaar zomer zelf vegetarische producten gaan produceren.

 

Door de groeiende afzet ontstond de behoefte een eigen fabriek te bouwen, stelt directeur Jaap Korteweg: “Een eigen fabriek biedt ons de mogelijkheid om sneller nieuwe producten te ontwikkelen en grotere volumes te produceren. Daardoor kan op termijn de prijs van onze producten lager worden en in binnen- en buitenland binnen het bereik van een groter publiek komen. Ons uiteindelijke doel is om de grootste slager ter wereld te worden”. De campagne voor de obligatielening voor de nieuwe fabriek wordt ondersteund door Stichting Natuur en Milieu.  

 

Assortiment uitbreiden

De Vegetarische Slager produceerde vorig jaar vegetarische producten voor zes miljoen maaltijden, maar dat volume stijgt volgend jaar naar verwachting naar tien miljoen maaltijden. De producten van het merk zijn te koop in supermarkten als Coop, Delhaize, Ekoplaza, Jumbo en Albert Heijn. Deze twee laatste formules willen het assortiment dit najaar uitbreiden, waardoor De Vegetarische Slager naar verwachting voor het eerst winst zal maken.

 

Biologisch akkerbouwer Jaap Korteweg startte de Vegetarische Slager in 2008 vanuit de behoefte om vlees te produceren waar niet langer dieren aan te pas komen. De hamburgers, kroketten en gehakt op basis van soja die hij ontwikkelde hebben wel dezelfde smaak, bite, geur, kleur, beleving en voedingswaarde als echt vlees. Twee jaar later volgde dan de ambachtelijke Vegetarische Slagerswinkel in Den Haag, maar inmiddels zijn er meer dan 2600 verkooppunten en worden de producten aangeboden in dertien landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.