De verborgen boodschap van de BoodschApp

De verborgen boodschap van de BoodschApp

De vandaag gelanceerde BoodschApp – een app voor iPhone met allerlei productinformatie – bevat een verborgen, maar zeer dringende boodschap aan de levensmiddelenindustrie: het bedrijfsleven dreigt de controle te verliezen over de eigen producten.

De BoodschApp werkt heel simpel: door met de smartphone de barcode op de verpakking te scannen, ontvangt de consument informatie over de prijs en de samenstelling van het product. Als prijsvergelijker vergelijkt de applicatie de prijs per 100 gram of 100 milliliter met alternatieve producten. Op het gebied van productinformatie geeft BoodschApp door middel van de stoplichtkleuren rood-geel-groen aan of het product beter of slechter scoort dan gemiddeld op waarden als toegevoegde suikers of gehaltes aan verzadigde vetten en zout.

Alleen bij AH, Jumbo en C1000

De ontwikkelaar van BoodschApp, Lab1111, heeft de informatie over de productsamenstelling verkregen door 3600 producten te kopen bij Albert Heijn, Jumbo en C1000 en deze te laten onderzoeken door een team van professionele voedingsexperts. Die ontleedden de producten en analyseerden ze op zaken als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Per productgroep onderzochten de experts 8 tot 16 verschillende voedingskundige criteria.

Met name de informatie over de productsamenstelling zal door de levensmiddelenindustrie met argusogen worden bekeken. BoodschApp claimt namelijk onafhankelijk te zijn van welke fabrikant of retailer dan ook. Door een beoordeling te geven van de mate van (on-)gezondheid van voedingsmiddelen en deze ook bij merknaam te noemen, betreedt BoodschApp een juridisch mijnenveld. Dit is immers een onderwerp waarover de meningen uiteenlopen. De juristen van de voedingsmiddelenindustrie zullen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel zitten om imagoschade te claimen, als er interpretatieverschillen zijn.

Een stroperig proces

Consumenten zitten echter wel degelijk te wachten op goed bereikbare en duidelijke productinformatie. Wat dat betreft komt BoodschApp op het juiste moment, want steeds meer klanten shoppen met hun smartphone. Daarnaast klopt het ook dat de levensmiddelenindustrie al jarenlang in gebreke blijft als het gaat om het helder en toegankelijk verstrekken van productinformatie.

 

Sterker nog, het foutloos registreren van ogenschijnlijk eenvoudig te noteren productgegevens zoals logistieke maten (afmetingen van verpakkingen en omdozen, inhoudsmaten, etcetera) blijkt een wel héél stroperig proces te zijn. Het zorgde in de zomer van 2011 voor een brandbrief namens de co-voorzitters van GS1 Nederland die een dringende oproep deden om de kwaliteit van productgegevens zo snel mogelijk te verbeteren.

Verlies van de regie

In die zin mag de lancering van deze BoodschApp gerust ook worden gezien als een brevet van onvermogen van de levensmiddelenindustrie om de eigen producten correct in kaart te brengen. Een externe, onafhankelijke partij gaat dit nu wél oppakken en dit wordt door de industrie onvermijdelijk gezien als het verlies van de regie over de eigen producten en merkartikelen.

 

In het Financieele Dagblad sprak Jeroen de Bakker van Lab1111 – het bedrijf dat 150.000 euro investeerde in de ontwikkeling van BoodschApp – de hoop uit dat fabrikanten in de toekomst zélf productinformatie zullen gaan verstrekken. Die informatie moeten fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben, maar of die gegevens aan BoodschApp zullen worden gegeven, is nog maar zeer de vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top