De verborgen boodschap van de BoodschApp

De verborgen boodschap van de BoodschApp

De vandaag gelanceerde BoodschApp – een app voor iPhone met allerlei productinformatie – bevat een verborgen, maar zeer dringende boodschap aan de levensmiddelenindustrie: het bedrijfsleven dreigt de controle te verliezen over de eigen producten.

De BoodschApp werkt heel simpel: door met de smartphone de barcode op de verpakking te scannen, ontvangt de consument informatie over de prijs en de samenstelling van het product. Als prijsvergelijker vergelijkt de applicatie de prijs per 100 gram of 100 milliliter met alternatieve producten. Op het gebied van productinformatie geeft BoodschApp door middel van de stoplichtkleuren rood-geel-groen aan of het product beter of slechter scoort dan gemiddeld op waarden als toegevoegde suikers of gehaltes aan verzadigde vetten en zout.

Alleen bij AH, Jumbo en C1000

De ontwikkelaar van BoodschApp, Lab1111, heeft de informatie over de productsamenstelling verkregen door 3600 producten te kopen bij Albert Heijn, Jumbo en C1000 en deze te laten onderzoeken door een team van professionele voedingsexperts. Die ontleedden de producten en analyseerden ze op zaken als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Per productgroep onderzochten de experts 8 tot 16 verschillende voedingskundige criteria.

Met name de informatie over de productsamenstelling zal door de levensmiddelenindustrie met argusogen worden bekeken. BoodschApp claimt namelijk onafhankelijk te zijn van welke fabrikant of retailer dan ook. Door een beoordeling te geven van de mate van (on-)gezondheid van voedingsmiddelen en deze ook bij merknaam te noemen, betreedt BoodschApp een juridisch mijnenveld. Dit is immers een onderwerp waarover de meningen uiteenlopen. De juristen van de voedingsmiddelenindustrie zullen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel zitten om imagoschade te claimen, als er interpretatieverschillen zijn.

Een stroperig proces

Consumenten zitten echter wel degelijk te wachten op goed bereikbare en duidelijke productinformatie. Wat dat betreft komt BoodschApp op het juiste moment, want steeds meer klanten shoppen met hun smartphone. Daarnaast klopt het ook dat de levensmiddelenindustrie al jarenlang in gebreke blijft als het gaat om het helder en toegankelijk verstrekken van productinformatie.

 

Sterker nog, het foutloos registreren van ogenschijnlijk eenvoudig te noteren productgegevens zoals logistieke maten (afmetingen van verpakkingen en omdozen, inhoudsmaten, etcetera) blijkt een wel héél stroperig proces te zijn. Het zorgde in de zomer van 2011 voor een brandbrief namens de co-voorzitters van GS1 Nederland die een dringende oproep deden om de kwaliteit van productgegevens zo snel mogelijk te verbeteren.

Verlies van de regie

In die zin mag de lancering van deze BoodschApp gerust ook worden gezien als een brevet van onvermogen van de levensmiddelenindustrie om de eigen producten correct in kaart te brengen. Een externe, onafhankelijke partij gaat dit nu wél oppakken en dit wordt door de industrie onvermijdelijk gezien als het verlies van de regie over de eigen producten en merkartikelen.

 

In het Financieele Dagblad sprak Jeroen de Bakker van Lab1111 – het bedrijf dat 150.000 euro investeerde in de ontwikkeling van BoodschApp – de hoop uit dat fabrikanten in de toekomst zélf productinformatie zullen gaan verstrekken. Die informatie moeten fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben, maar of die gegevens aan BoodschApp zullen worden gegeven, is nog maar zeer de vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top