De verborgen boodschap van de BoodschApp

De verborgen boodschap van de BoodschApp

De vandaag gelanceerde BoodschApp – een app voor iPhone met allerlei productinformatie – bevat een verborgen, maar zeer dringende boodschap aan de levensmiddelenindustrie: het bedrijfsleven dreigt de controle te verliezen over de eigen producten.

De BoodschApp werkt heel simpel: door met de smartphone de barcode op de verpakking te scannen, ontvangt de consument informatie over de prijs en de samenstelling van het product. Als prijsvergelijker vergelijkt de applicatie de prijs per 100 gram of 100 milliliter met alternatieve producten. Op het gebied van productinformatie geeft BoodschApp door middel van de stoplichtkleuren rood-geel-groen aan of het product beter of slechter scoort dan gemiddeld op waarden als toegevoegde suikers of gehaltes aan verzadigde vetten en zout.

Alleen bij AH, Jumbo en C1000

De ontwikkelaar van BoodschApp, Lab1111, heeft de informatie over de productsamenstelling verkregen door 3600 producten te kopen bij Albert Heijn, Jumbo en C1000 en deze te laten onderzoeken door een team van professionele voedingsexperts. Die ontleedden de producten en analyseerden ze op zaken als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Per productgroep onderzochten de experts 8 tot 16 verschillende voedingskundige criteria.

Met name de informatie over de productsamenstelling zal door de levensmiddelenindustrie met argusogen worden bekeken. BoodschApp claimt namelijk onafhankelijk te zijn van welke fabrikant of retailer dan ook. Door een beoordeling te geven van de mate van (on-)gezondheid van voedingsmiddelen en deze ook bij merknaam te noemen, betreedt BoodschApp een juridisch mijnenveld. Dit is immers een onderwerp waarover de meningen uiteenlopen. De juristen van de voedingsmiddelenindustrie zullen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel zitten om imagoschade te claimen, als er interpretatieverschillen zijn.

Een stroperig proces

Consumenten zitten echter wel degelijk te wachten op goed bereikbare en duidelijke productinformatie. Wat dat betreft komt BoodschApp op het juiste moment, want steeds meer klanten shoppen met hun smartphone. Daarnaast klopt het ook dat de levensmiddelenindustrie al jarenlang in gebreke blijft als het gaat om het helder en toegankelijk verstrekken van productinformatie.

 

Sterker nog, het foutloos registreren van ogenschijnlijk eenvoudig te noteren productgegevens zoals logistieke maten (afmetingen van verpakkingen en omdozen, inhoudsmaten, etcetera) blijkt een wel héél stroperig proces te zijn. Het zorgde in de zomer van 2011 voor een brandbrief namens de co-voorzitters van GS1 Nederland die een dringende oproep deden om de kwaliteit van productgegevens zo snel mogelijk te verbeteren.

Verlies van de regie

In die zin mag de lancering van deze BoodschApp gerust ook worden gezien als een brevet van onvermogen van de levensmiddelenindustrie om de eigen producten correct in kaart te brengen. Een externe, onafhankelijke partij gaat dit nu wél oppakken en dit wordt door de industrie onvermijdelijk gezien als het verlies van de regie over de eigen producten en merkartikelen.

 

In het Financieele Dagblad sprak Jeroen de Bakker van Lab1111 – het bedrijf dat 150.000 euro investeerde in de ontwikkeling van BoodschApp – de hoop uit dat fabrikanten in de toekomst zélf productinformatie zullen gaan verstrekken. Die informatie moeten fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben, maar of die gegevens aan BoodschApp zullen worden gegeven, is nog maar zeer de vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30% van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top