De verborgen boodschap van de BoodschApp | RetailDetail

De verborgen boodschap van de BoodschApp

De verborgen boodschap van de BoodschApp

De vandaag gelanceerde BoodschApp – een app voor iPhone met allerlei productinformatie – bevat een verborgen, maar zeer dringende boodschap aan de levensmiddelenindustrie: het bedrijfsleven dreigt de controle te verliezen over de eigen producten.

De BoodschApp werkt heel simpel: door met de smartphone de barcode op de verpakking te scannen, ontvangt de consument informatie over de prijs en de samenstelling van het product. Als prijsvergelijker vergelijkt de applicatie de prijs per 100 gram of 100 milliliter met alternatieve producten. Op het gebied van productinformatie geeft BoodschApp door middel van de stoplichtkleuren rood-geel-groen aan of het product beter of slechter scoort dan gemiddeld op waarden als toegevoegde suikers of gehaltes aan verzadigde vetten en zout.

Alleen bij AH, Jumbo en C1000

De ontwikkelaar van BoodschApp, Lab1111, heeft de informatie over de productsamenstelling verkregen door 3600 producten te kopen bij Albert Heijn, Jumbo en C1000 en deze te laten onderzoeken door een team van professionele voedingsexperts. Die ontleedden de producten en analyseerden ze op zaken als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Per productgroep onderzochten de experts 8 tot 16 verschillende voedingskundige criteria.

Met name de informatie over de productsamenstelling zal door de levensmiddelenindustrie met argusogen worden bekeken. BoodschApp claimt namelijk onafhankelijk te zijn van welke fabrikant of retailer dan ook. Door een beoordeling te geven van de mate van (on-)gezondheid van voedingsmiddelen en deze ook bij merknaam te noemen, betreedt BoodschApp een juridisch mijnenveld. Dit is immers een onderwerp waarover de meningen uiteenlopen. De juristen van de voedingsmiddelenindustrie zullen ongetwijfeld op het puntje van hun stoel zitten om imagoschade te claimen, als er interpretatieverschillen zijn.

Een stroperig proces

Consumenten zitten echter wel degelijk te wachten op goed bereikbare en duidelijke productinformatie. Wat dat betreft komt BoodschApp op het juiste moment, want steeds meer klanten shoppen met hun smartphone. Daarnaast klopt het ook dat de levensmiddelenindustrie al jarenlang in gebreke blijft als het gaat om het helder en toegankelijk verstrekken van productinformatie.

 

Sterker nog, het foutloos registreren van ogenschijnlijk eenvoudig te noteren productgegevens zoals logistieke maten (afmetingen van verpakkingen en omdozen, inhoudsmaten, etcetera) blijkt een wel héél stroperig proces te zijn. Het zorgde in de zomer van 2011 voor een brandbrief namens de co-voorzitters van GS1 Nederland die een dringende oproep deden om de kwaliteit van productgegevens zo snel mogelijk te verbeteren.

Verlies van de regie

In die zin mag de lancering van deze BoodschApp gerust ook worden gezien als een brevet van onvermogen van de levensmiddelenindustrie om de eigen producten correct in kaart te brengen. Een externe, onafhankelijke partij gaat dit nu wél oppakken en dit wordt door de industrie onvermijdelijk gezien als het verlies van de regie over de eigen producten en merkartikelen.

 

In het Financieele Dagblad sprak Jeroen de Bakker van Lab1111 – het bedrijf dat 150.000 euro investeerde in de ontwikkeling van BoodschApp – de hoop uit dat fabrikanten in de toekomst zélf productinformatie zullen gaan verstrekken. Die informatie moeten fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben, maar of die gegevens aan BoodschApp zullen worden gegeven, is nog maar zeer de vraag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top