Deel franchisers Bakker Bart op rand afgrond | RetailDetail

Deel franchisers Bakker Bart op rand afgrond

Deel franchisers Bakker Bart op rand afgrond

Het conflict tussen de franchisenemers van Bakker Bart en de directie heeft nog steeds geen oplossing gekregen. Bijgevolg staat bij een flink aantal franchisenemers het water stilaan tot aan de lippen.

Eén derde technisch failliet

De directie en de franchisenemers van Bakker Bart zijn al enkele jaren aan het onderhandelen over de huurprijzen die de franchisenemers moeten betalen. Die zijn vastgesteld op basis van de omzet uit de topjaren 2008 en 2009, maar omdat de omzet sinds die tijd enkel is gedaald, is de huur een bijna ondraagbare last geworden. Daarnaast moeten de filialen ook inkopen bij het hoofdkantoor, waar de prijzen vrij hoog liggen.

 

"Ze zijn op het hoofdkantoor in Beuningen een spelletje aan het spelen en ondernemers murw aan het maken. Ze hopen gewoon dat de ondernemer het bijltje er bij neergooit. Van de winkel in Tilburg hebben we vorige week afscheid van genomen. Die man heeft er €40.000 schuld aan overgehouden", klinkt het in De Telegraaf. Volgens de ondernemers zou momenteel tot één derde van de filialen technisch failliet zijn.

 

Elders inkopen goedkoper

"Ik heb echt een roze hart, maar in Duitsland kan ik producten voor de helft van de prijs kopen die het hoofdkantoor bij me in rekening brengt. En de kwaliteit daarvan is volledig in orde. Mijn vleeswaren haal ik tegenwoordig bij de Hema, dat is een stuk goedkoper dan via het hoofdkantoor. Maar het hoofdkantoor luistert gewoon niet", zegt een ondernemer over de hoge inkoopprijzen.

 

Bij Bakker Bart zeggen ze zich niet bewust te zijn van de situatie die de franchisenemers schetsen: "Ik herken de genoemde zaken niet. Wij zijn juist begonnen om met alle ondernemers verder te gaan. Zelfs een paar contracten beeindigen, herken ik niet. We zijn begonnen om met alle ondernemers in constructief overleg te gaan. ik ben juist blij waar we staan", zegt directeur Bert Bargboer van het moederbedrijf Bart's Retail.

 

Ondertussen heeft Bakker Bart een eerste shop-in-shop geopend in een filiaal van Bloombird, een nieuw concept voor huis, tuin, terras en dier, in Beuningen. De ondernemers die de shop-in-shop zullen uitbaten hebben ook al een Bakker Bart in het centrum van de stad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.