Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden” | RetailDetail

Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden”

Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden”
Shutterstock

Supermarktketen Deen heeft niet de ambitie om ten koste van alles veel groter te worden dan het nu al is. Dat laat algemeen directeur Leendert van Eck verstaan in een interview. Ook in de online verkoop blijft de keten bescheiden.

 

Regionale speler blijven

Deen bestaat dit jaar 85 jaar en beschikt momenteel over 82 winkels, waarbij de franchisenemers veel vrijheid krijgen om hun aanbod aan te passen aan de lokale klant. “Een Deen-klant in Amsterdam heeft immers een wat andere behoefte dan een klant in Breezand. 90% van het assortiment in alle Deen-winkels is gelijk; met 10% aan andere producten kunnen zij tegemoetkomen aan deze wensen”, zegt directeur Leendert van Eck aan Levensmiddelenkrant.

 

Het tot in de puntjes uitwerken van dat assortiment en de formule op zich is dan ook het belangrijkste bij Deen, waar expansie niet per se het sleutelwoord is. “Onze slagkracht als kleine regionale speler is juist kenmerkend voor Deen en verklaart ons succes. Ons doel is om met het productassortiment in alle winkels volledig ‘on trend’ te zijn met de lokale consumentenbehoefte.” Qua uitbreiding ziet de keten wel nog enkele mogelijkheden aan de grens van Noord-Holland, zonder dat er echt concrete plannen zijn. Deen moet daarbij vooral een regionale speler blijven: “Ik zie ons geen winkel in Noord-Brabant openen”, aldus Van Eck.

 

Succesvolle bloemenverkoop

Die bescheiden houding trekt zich ook online door, waar de webshop van Deen momenteel 4.000 producten aanbiedt. Sinds kort levert het ook aan huis. “Onderscheidend vermogen bieden we naar mijn mening over het algemeen echter niet met onze online activiteiten, maar met onze stenen winkels en onze eigen producten.”

 

Een uitzondering op dat vlak is de bloemenverkoop: elke vestiging van Deen heeft een bloemen- en plantenafdeling en ook online presteert die heel goed. De bloemen worden dan ook niet enkel lokaal, maar in heel Nederland geleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.