Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden” | RetailDetail

Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden”

Deen: “Niet de ambitie om veel groter te worden”
Shutterstock

Supermarktketen Deen heeft niet de ambitie om ten koste van alles veel groter te worden dan het nu al is. Dat laat algemeen directeur Leendert van Eck verstaan in een interview. Ook in de online verkoop blijft de keten bescheiden.

 

Regionale speler blijven

Deen bestaat dit jaar 85 jaar en beschikt momenteel over 82 winkels, waarbij de franchisenemers veel vrijheid krijgen om hun aanbod aan te passen aan de lokale klant. “Een Deen-klant in Amsterdam heeft immers een wat andere behoefte dan een klant in Breezand. 90% van het assortiment in alle Deen-winkels is gelijk; met 10% aan andere producten kunnen zij tegemoetkomen aan deze wensen”, zegt directeur Leendert van Eck aan Levensmiddelenkrant.

 

Het tot in de puntjes uitwerken van dat assortiment en de formule op zich is dan ook het belangrijkste bij Deen, waar expansie niet per se het sleutelwoord is. “Onze slagkracht als kleine regionale speler is juist kenmerkend voor Deen en verklaart ons succes. Ons doel is om met het productassortiment in alle winkels volledig ‘on trend’ te zijn met de lokale consumentenbehoefte.” Qua uitbreiding ziet de keten wel nog enkele mogelijkheden aan de grens van Noord-Holland, zonder dat er echt concrete plannen zijn. Deen moet daarbij vooral een regionale speler blijven: “Ik zie ons geen winkel in Noord-Brabant openen”, aldus Van Eck.

 

Succesvolle bloemenverkoop

Die bescheiden houding trekt zich ook online door, waar de webshop van Deen momenteel 4.000 producten aanbiedt. Sinds kort levert het ook aan huis. “Onderscheidend vermogen bieden we naar mijn mening over het algemeen echter niet met onze online activiteiten, maar met onze stenen winkels en onze eigen producten.”

 

Een uitzondering op dat vlak is de bloemenverkoop: elke vestiging van Deen heeft een bloemen- en plantenafdeling en ook online presteert die heel goed. De bloemen worden dan ook niet enkel lokaal, maar in heel Nederland geleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.