Degelijk derde kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

Degelijk derde kwartaal voor Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde goede cijfers voor het derde kwartaal van 2016. Vooral de betere prestaties op de Franse markt weten de analisten gerust te stellen, in België zijn de cijfers stabiel. 

Sterke supermarkten

Met een omzet van 21,8 miljard euro in het derde kwartaal presteerde Carrefour iets boven de verwachtingen. In Frankrijk was de vergelijkbare omzetgroei grotendeels stabiel, ondanks een uitdagende economische context. De hypermarkten bleven het moeilijk hebben, maar deden met -1,0% beter dan de voorbije kwartalen. Vooral de supermarkten (+3,7%) en de gemakswinkels (+3,2%) presteerden uitstekend.

 

Intussen gaat het transformatieplan van de overgenomen Dia-winkels verder: 123 winkels werden heropend in het derde kwartaal, wat het totaal aantal omgebouwde winkels op 535 brengt. Eind dit jaar zal het transformatieplan zijn afgerond. 

 

Status quo in België

De vergelijkbare omzet bleef met 1,064 miljard euro stabiel in België (0,0%). Over de eerste drie kwartalen samen realiseerde Carrefour Belgium een omzet van 3,197 miljard euro, wat een lichte stijging met 0,2% betekent. In de rest van Europa deden Italië (+2,2%), Spanje (+1,0%) en Roemenië het goed, terwijl Polen licht achteruitboerde. Puike cijfers komen uit Latijns-Amerika: +12,4% in Brazilië en +18,0% in Argentinië. In Azië blijft China het probleemkind (-7,8%), terwijl Taiwan met 3,3% vooruitging. 

 

Carrefour ziet in de degelijke cijfers een bevestiging van zijn strategie: inzetten op een multiformaataanpak, met een sterkere nadruk op food. Ook zal de retailer blijven investeren in expansie en in de modernisering van de winkels, in digitale transformatie, in de bevoorradingsketen en in een rationalisering van de IT-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.