Degelijke start voor Carrefour | RetailDetail

Degelijke start voor Carrefour

Degelijke start voor Carrefour

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug, maar de resultaten lopen regionaal sterk uiteen. De Belgische divisie deed beter dan de groep in zijn geheel.

Stabiel in Frankrijk, groei in Europa

De omzet van de groep Carrefour daalde tijdens het eerste kwartaal van 2016 met 4,3% tot 20,05 miljard euro, een daling die te wijten is aan wisselkoersen en lagere brandstofprijzen. De vergelijkbare omzet (zonder brandstoffen en zonder kalendereffecten) groeide immers met 3,1%, bij constante wisselkoersen zou dat 3,8% zijn. 

 

In Frankrijk bleef de retailer ter plaatse trappelen, de hypermarkten boeren er zelfs licht achteruit. Carrefour is in Frankrijk volop bezig met het omvormen van de meer dan 600 overgenomen Dia-winkels naar Carrefour enseignes. Alle andere Europese landen konden groeicijfers optekenen tijdens het eerste kwartaal: in Spanje bedroeg de vergelijkbare groei +3,4%, in Italië +4,5%. Ook Polen en Roemenië deden het goed. In België realiseerde Carrefour een omzet van 1,06 miljard euro, een stijging met 1,2% (vergelijkbare groei: 1,0%). 

 

Wisselkoersen drukten de resultaten in Latijns-Amerika, maar de vergelijkbare groei was er mooi: +13,5%. In Azië daalde de vergelijkbare omzet met 4,9%. China blijft een moeilijke markt voor Carrefour, al ziet de retailer toch stilaan verbetering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.