Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet? | RetailDetail

Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt beroept zich erop de goedkoopste A-merkverkoper van Nederland te zijn. Dat doen ze nu ook door her en der in de winkel schapkaartjes op te hangen, waarin dat ondubbelzinnig staat vermeld. Volgens woordvoerder Aldo Breed zijn ze al twee weken in gebruik, maar ook hij geeft toe dat een en ander een kwestie van interpretatie is...

Kaartjes, posters en beurtbalkjes

Volgens de schapkaartjes zijn de A-merken bij Dekamarkt iets goedkoper dan bij Vomar en Deen, goedkoper dan bij Supercoop, aanzienlijk goedkoper dan bij Albert Heijn en C1000 en véél goedkoper dan bij Coop. Dekamarkt beroept zich hierbij op recent onderzoek van de Consumentenbond.

 

"We hebben ze al enkele weken", zegt Breed. "Toen het onderzoek van de Consumentenbond uitkwam, hebben we ze laten maken. Ook hebben we posters en we hebben er al tweemaal mee geadverteerd. En we zullen dit ook nog gaan vermelden op beurtbalkjes die klanten bij de kassa gebruiken."

 

Wie is écht de goedkoopste?

Maar is Dekamarkt toch wel behoorlijk zeker van haar zaak, als het bedrijf zó uitpakt? De vraag is echter waar de bekende A-merkdiscounters Jumbo en Nettorama dan zijn... En Deka's partner Dirk, of Hoogvliet, dat niet voor niets als slogan "Bewezen de Goedkoopste" heeft?

 

"Inderdaad is Jumbo standaard met A-merken goedkoper dan Dekamarkt", moet Breed toegeven. "En eigenlijk ook Dirk en Hoogvliet. Maar met de eigen merken, de lage prijzen in vers en door de vele acties is Dekamarkt met een compleet winkelwagentje weel véél goedkoper."

 

Nu is de prijspeiling van de Consumentenbond al jarenlang onderwerp van discussie, omdat supermarktorganisaties die heel soepeltjes kunnen interpreteren en in eigen voordeel uitleggen. De vraag is dan ook hoe belangrijk het onderzoek nog is, want het lijkt eerder leuk reclamemateriaal voor de supermarktketens dan interessant vergelijkingsmateriaal voor de consument...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.