Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt beroept zich erop de goedkoopste A-merkverkoper van Nederland te zijn. Dat doen ze nu ook door her en der in de winkel schapkaartjes op te hangen, waarin dat ondubbelzinnig staat vermeld. Volgens woordvoerder Aldo Breed zijn ze al twee weken in gebruik, maar ook hij geeft toe dat een en ander een kwestie van interpretatie is...

Kaartjes, posters en beurtbalkjes

Volgens de schapkaartjes zijn de A-merken bij Dekamarkt iets goedkoper dan bij Vomar en Deen, goedkoper dan bij Supercoop, aanzienlijk goedkoper dan bij Albert Heijn en C1000 en véél goedkoper dan bij Coop. Dekamarkt beroept zich hierbij op recent onderzoek van de Consumentenbond.

 

"We hebben ze al enkele weken", zegt Breed. "Toen het onderzoek van de Consumentenbond uitkwam, hebben we ze laten maken. Ook hebben we posters en we hebben er al tweemaal mee geadverteerd. En we zullen dit ook nog gaan vermelden op beurtbalkjes die klanten bij de kassa gebruiken."

 

Wie is écht de goedkoopste?

Maar is Dekamarkt toch wel behoorlijk zeker van haar zaak, als het bedrijf zó uitpakt? De vraag is echter waar de bekende A-merkdiscounters Jumbo en Nettorama dan zijn... En Deka's partner Dirk, of Hoogvliet, dat niet voor niets als slogan "Bewezen de Goedkoopste" heeft?

 

"Inderdaad is Jumbo standaard met A-merken goedkoper dan Dekamarkt", moet Breed toegeven. "En eigenlijk ook Dirk en Hoogvliet. Maar met de eigen merken, de lage prijzen in vers en door de vele acties is Dekamarkt met een compleet winkelwagentje weel véél goedkoper."

 

Nu is de prijspeiling van de Consumentenbond al jarenlang onderwerp van discussie, omdat supermarktorganisaties die heel soepeltjes kunnen interpreteren en in eigen voordeel uitleggen. De vraag is dan ook hoe belangrijk het onderzoek nog is, want het lijkt eerder leuk reclamemateriaal voor de supermarktketens dan interessant vergelijkingsmateriaal voor de consument...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top