Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet? | RetailDetail

Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt is de goedkoopste! Of toch niet?

Dekamarkt beroept zich erop de goedkoopste A-merkverkoper van Nederland te zijn. Dat doen ze nu ook door her en der in de winkel schapkaartjes op te hangen, waarin dat ondubbelzinnig staat vermeld. Volgens woordvoerder Aldo Breed zijn ze al twee weken in gebruik, maar ook hij geeft toe dat een en ander een kwestie van interpretatie is...

Kaartjes, posters en beurtbalkjes

Volgens de schapkaartjes zijn de A-merken bij Dekamarkt iets goedkoper dan bij Vomar en Deen, goedkoper dan bij Supercoop, aanzienlijk goedkoper dan bij Albert Heijn en C1000 en véél goedkoper dan bij Coop. Dekamarkt beroept zich hierbij op recent onderzoek van de Consumentenbond.

 

"We hebben ze al enkele weken", zegt Breed. "Toen het onderzoek van de Consumentenbond uitkwam, hebben we ze laten maken. Ook hebben we posters en we hebben er al tweemaal mee geadverteerd. En we zullen dit ook nog gaan vermelden op beurtbalkjes die klanten bij de kassa gebruiken."

 

Wie is écht de goedkoopste?

Maar is Dekamarkt toch wel behoorlijk zeker van haar zaak, als het bedrijf zó uitpakt? De vraag is echter waar de bekende A-merkdiscounters Jumbo en Nettorama dan zijn... En Deka's partner Dirk, of Hoogvliet, dat niet voor niets als slogan "Bewezen de Goedkoopste" heeft?

 

"Inderdaad is Jumbo standaard met A-merken goedkoper dan Dekamarkt", moet Breed toegeven. "En eigenlijk ook Dirk en Hoogvliet. Maar met de eigen merken, de lage prijzen in vers en door de vele acties is Dekamarkt met een compleet winkelwagentje weel véél goedkoper."

 

Nu is de prijspeiling van de Consumentenbond al jarenlang onderwerp van discussie, omdat supermarktorganisaties die heel soepeltjes kunnen interpreteren en in eigen voordeel uitleggen. De vraag is dan ook hoe belangrijk het onderzoek nog is, want het lijkt eerder leuk reclamemateriaal voor de supermarktketens dan interessant vergelijkingsmateriaal voor de consument...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.