Delfood mikt op de mobiele consument | RetailDetail

Delfood mikt op de mobiele consument

Delfood mikt op de mobiele consument

Differentiatie loont voor Delfood: de groothandelsdivisie van de Groep Louis Delhaize verkent nieuwe markten en bedient steeds meer winkels in tankstations, luchthavens, metro- en treinstations. 

Veelbelovende niche

Sinds 1 januari van dit jaar levert Delfood niet langer aan de winkels van het zusterbedrijf Delitraiteur. “Dat betekende een volumeverlies van 20% in droge voeding en 50% in vers. We waren verplicht om nieuwe markten aan te boren”, verklaart gedelegeerd bestuurder Jean-Marc Van Cutsem. Een analyse van de foodretailmarkt toonde al gauw waar de mogelijkheden lagen. 

 

“Grote hyper- en supermarkten moeten zich heruitvinden. De groei zit in buurtwinkels, premium foodretail, specialisten en e-commerce”, weet marketingdirecteur Stéphane Genicot. Proximiteit is een veelbelovende niche waarin Delfood zich helemaal thuis voelt: “Mensen wonen kleiner en leggen geen voorraad meer aan. Onze buurtwinkels worden de provisiekast van de consument.” 

 

Pompshop wordt buurtwinkel

De nieuwe baseline van Delfood luidt voortaan ‘U vindt ons steeds op uw weg’. De retailer wil immers overal aanwezig zijn waar de klant is, en die is vaak onderweg. Mobiliteit is daarom de nieuwe markt die Delfood nu aanpakt: winkels bij tankstations, in metro- en treinstations en op luchthavens.

 

Met een uitgekiend concept en een aangepast assortiment groeit de pompshop uit tot een volwaardige buurtwinkel. Een exclusief partnership met Texaco werpt snel vruchten af: “Bij elke ombouw zie we een omzetstijging met 40%. We hebben ook goed draaiende winkels in de stations van Luik-Guillemins en in Antwerpen-Centraal, waar we de plek van de voormalige Spar hebben ingenomen. Wij slagen wél op die locatie omdat ons concept beter inspeelt op de noden van de mobiele consument.” 

 

In ziekenhuizen, universiteiten en hotels ziet de groep mogelijkheden: “Veel hotels hebben rentabiliteitsproblemen. Wanneer we een maaltijdenmeubel en een microgolfoven in de lobby plaatsen, reiken we gasten een oplossing aan zonder dat het hotel er personeel moet inzetten.” Verder ziet Delfood potentieel in minder evidente locaties als bibliotheken, wassalons, of sportclubs. Ook foodservice biedt kansen.

 

“De juiste keuzes gemaakt”

De strategie loont, bevestigt Van Cutsem. Nieuwe winkeltypes, zoals pompshops, krantenwinkels en nachtwinkels, maken nu al 39% uit van de bevoorrade verkooppunten en 45% van de omzet. Delfood knoopt weer volop aan met groei: “In augustus bedroeg de gecumuleerde omzetstijging +5,4%. Als ik enkel de pure Delfoodomzet vergelijk, dus zonder Delitraiteur, dan spreken we over +35%. We hebben de juiste keuzes gemaakt!”

 

Delfood bevoorraadt meer dan 350 winkelpunten, waaronder Louis Delhaize-franchisenemers, eigen filialen en zelfstandige winkels die onder eigen naam werken. De grossier realiseerde in 2015 een omzet van 178 miljoen euro met 400 medewerkers. Voor 2016 rekent Delfood op een omzet van 195 miljoen euro zonder Delitraiteur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.