Delfood mikt op de mobiele consument | RetailDetail

Delfood mikt op de mobiele consument

Delfood mikt op de mobiele consument

Differentiatie loont voor Delfood: de groothandelsdivisie van de Groep Louis Delhaize verkent nieuwe markten en bedient steeds meer winkels in tankstations, luchthavens, metro- en treinstations. 

Veelbelovende niche

Sinds 1 januari van dit jaar levert Delfood niet langer aan de winkels van het zusterbedrijf Delitraiteur. “Dat betekende een volumeverlies van 20% in droge voeding en 50% in vers. We waren verplicht om nieuwe markten aan te boren”, verklaart gedelegeerd bestuurder Jean-Marc Van Cutsem. Een analyse van de foodretailmarkt toonde al gauw waar de mogelijkheden lagen. 

 

“Grote hyper- en supermarkten moeten zich heruitvinden. De groei zit in buurtwinkels, premium foodretail, specialisten en e-commerce”, weet marketingdirecteur Stéphane Genicot. Proximiteit is een veelbelovende niche waarin Delfood zich helemaal thuis voelt: “Mensen wonen kleiner en leggen geen voorraad meer aan. Onze buurtwinkels worden de provisiekast van de consument.” 

 

Pompshop wordt buurtwinkel

De nieuwe baseline van Delfood luidt voortaan ‘U vindt ons steeds op uw weg’. De retailer wil immers overal aanwezig zijn waar de klant is, en die is vaak onderweg. Mobiliteit is daarom de nieuwe markt die Delfood nu aanpakt: winkels bij tankstations, in metro- en treinstations en op luchthavens.

 

Met een uitgekiend concept en een aangepast assortiment groeit de pompshop uit tot een volwaardige buurtwinkel. Een exclusief partnership met Texaco werpt snel vruchten af: “Bij elke ombouw zie we een omzetstijging met 40%. We hebben ook goed draaiende winkels in de stations van Luik-Guillemins en in Antwerpen-Centraal, waar we de plek van de voormalige Spar hebben ingenomen. Wij slagen wél op die locatie omdat ons concept beter inspeelt op de noden van de mobiele consument.” 

 

In ziekenhuizen, universiteiten en hotels ziet de groep mogelijkheden: “Veel hotels hebben rentabiliteitsproblemen. Wanneer we een maaltijdenmeubel en een microgolfoven in de lobby plaatsen, reiken we gasten een oplossing aan zonder dat het hotel er personeel moet inzetten.” Verder ziet Delfood potentieel in minder evidente locaties als bibliotheken, wassalons, of sportclubs. Ook foodservice biedt kansen.

 

“De juiste keuzes gemaakt”

De strategie loont, bevestigt Van Cutsem. Nieuwe winkeltypes, zoals pompshops, krantenwinkels en nachtwinkels, maken nu al 39% uit van de bevoorrade verkooppunten en 45% van de omzet. Delfood knoopt weer volop aan met groei: “In augustus bedroeg de gecumuleerde omzetstijging +5,4%. Als ik enkel de pure Delfoodomzet vergelijk, dus zonder Delitraiteur, dan spreken we over +35%. We hebben de juiste keuzes gemaakt!”

 

Delfood bevoorraadt meer dan 350 winkelpunten, waaronder Louis Delhaize-franchisenemers, eigen filialen en zelfstandige winkels die onder eigen naam werken. De grossier realiseerde in 2015 een omzet van 178 miljoen euro met 400 medewerkers. Voor 2016 rekent Delfood op een omzet van 195 miljoen euro zonder Delitraiteur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.