Delhaize: 10% meer omzet dankzij hamstereffect

Logo van retailer Delhaize
Beeld: Tobias Arhelger / Shutterstock.com

Ook Delhaize geniet in België van een positief hamstereffect: in het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van de supermarktketen met 10%. Wel hing aan die omzetstijging een hoog kostenkaartje.

 

Grotere maar minder winkelmandjes

Dat Ahold Delhaize marktaandeel wint in de Benelux was al bekend, maar de omzetstijging van 10% van Delhaize is nieuw. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht de keten op de Belgische thuismarkt voor 1,3 miljard euro aan producten, dik 100 miljoen meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de franchisewinkels onder de vlaggen Proxy Delhaize en AD Delhaize steeg de omzet met een kleine 11%, bericht De Tijd.

 

Het hamstergedrag van consumenten bij de start van de (semi-)lockdown heeft daar aardig aan bijgedragen: de gemiddelde waarde van de winkelmandjes ging met 10% de lucht in, ondanks een daling van het aantal klanten. In totaal waren er 14,7 miljoen transacties in de eerste drie maanden, ten opzichte van 15,3 miljoen een jaar eerder. Online steeg het aantal bestellingen wel met 22%.

 

E-commerce kost winst

Net zoals bij andere supermarktspelers is "de extra omzet met een kost gekomen", geeft de keten toe: een kwart van de medewerkers was op een gegeven moment afwezig, de personeelskosten stegen door tegemoetkomingen voor het werkende personeel en er moesten extra schoonmaakpersoneel en bewakingsagenten worden ingezet. Bovendien kostte ook het toegenomen succes van de onlineverkoop winst, aangezien e-commerce voor Delhaize verlieslatend is. De bedrijfswinst kwam desalniettemin iets hoger uit, op 31 miljoen euro tegenover 29 miljoen euro in 2019.

 

Uiteindelijk wist Delhaize zo zijn marktaandeel te verhogen van 24 naar 24,5%, aldus De Tijd – het hoogste marktaandeel voor de keten sinds 2013. Vraag is dan van wie de retailer marktaandeel wist in te pikken? Alvast niet van Carrefour en Lidl, zeggen beide ketens, die allebei beweren te groeien. Ook Colruyt zou volgens de zakenkrant licht marktaandeel hebben gewonnen, terwijl Aldi aandeel kwijt zou zijn geraakt. Dat nieuws blijft echter onbevestigd.