Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid | RetailDetail

Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid

Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid

Supermarktketen Delhaize is naar eigen zeggen goed op weg om tegen 2020 in al haar markten toonaangevend te zijn op het vlak van duurzaamheid. “We boeken vooruitgang richting Supergood”, zegt een tevreden topman Frans Muller.

“Niet zomaar een buzzwoord”

Uit het Duurzaamheidsverslag 2015 dat Delhaize zopas publiceerde, blijkt dat de distributeur goed op weg is om zijn ambities op het vlak van duurzaamheid waar te maken. Tot grote tevredenheid van topman Frans Muller: “Onze financiële resultaten zijn onlosmakelijk verbonden met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Deze inspanningen dragen rechtstreeks bij tot een efficiëntere onderneming.”

 

Een van de punten waarop de topman bijzonder trots is, betreft duurzame visvangst. “Eind 2015 was 87% van de verkoop van visproducten van ons huismerk ‑ vers, diepgevroren en in blik ‑ afkomstig van duurzame bronnen”, zegt Muller. Delhaize wijst in het rapport ook op de groei met 40% van zijn verkoop van bioproducten sinds 2014 alsook op het feit dat 100% van de palmolie die het gebruikt in zijn huismerkproducten inmiddels RSPO-gecertificeerd is (Roundtable on Sustainable Palm Oil).

 

“Duurzaamheid is niet zomaar een buzzwoord voor Delhaize, het is een realiteit in onze winkels, distributiecentra en hoofdkwartieren”, zegt Denis Knoops, CEO van Delhaize België. “Dankzij ons ruime assortiment aan huismerken kunnen we van de gezondheidsaspecten, de voedingswaarde én de duurzaamheid van onze producten een prioriteit maken. Maar daar stopt ons werk niet.”

 

Vooruitgang in alle domeinen

Zo maakt Delhaize, dat overigens opgenomen is in de Dow Jones Sustainability indexen (zowel de Europese als de wereldwijde), ook werk van afvalvermindering en van een vermindering van zijn CO2-uitstoot: enerzijds recycleert de groep vandaag al 60% van al zijn afval, anderzijds is de uitstoot sinds 2008 met 13% gedaald, mede dankzij de invoering van koolstofarme koelsystemen in 74 winkels.

 

Ook in andere domeinen zoals de strijd tegen honger (51% van de winkels en stapelplaatsen schenkt geregeld onverkochte voeding aan lokale liefdadigheidsorganisaties), gezondheid & welzijn (zowel qua productsamenstelling als voor de medewerkers) en diversiteit & inclusie levert Delhaize flinke inspanningen. “Op die manier geven we het goede voorbeeld en we hopen dat andere bedrijven ons volgen. Met wekelijks 5 miljoen klanten in onze winkels zijn we ervan overtuigd dat we echt een verschil kunnen maken”, besluit Knoops.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.