Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid | RetailDetail

Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid

Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid

Supermarktketen Delhaize is naar eigen zeggen goed op weg om tegen 2020 in al haar markten toonaangevend te zijn op het vlak van duurzaamheid. “We boeken vooruitgang richting Supergood”, zegt een tevreden topman Frans Muller.

“Niet zomaar een buzzwoord”

Uit het Duurzaamheidsverslag 2015 dat Delhaize zopas publiceerde, blijkt dat de distributeur goed op weg is om zijn ambities op het vlak van duurzaamheid waar te maken. Tot grote tevredenheid van topman Frans Muller: “Onze financiële resultaten zijn onlosmakelijk verbonden met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Deze inspanningen dragen rechtstreeks bij tot een efficiëntere onderneming.”

 

Een van de punten waarop de topman bijzonder trots is, betreft duurzame visvangst. “Eind 2015 was 87% van de verkoop van visproducten van ons huismerk ‑ vers, diepgevroren en in blik ‑ afkomstig van duurzame bronnen”, zegt Muller. Delhaize wijst in het rapport ook op de groei met 40% van zijn verkoop van bioproducten sinds 2014 alsook op het feit dat 100% van de palmolie die het gebruikt in zijn huismerkproducten inmiddels RSPO-gecertificeerd is (Roundtable on Sustainable Palm Oil).

 

“Duurzaamheid is niet zomaar een buzzwoord voor Delhaize, het is een realiteit in onze winkels, distributiecentra en hoofdkwartieren”, zegt Denis Knoops, CEO van Delhaize België. “Dankzij ons ruime assortiment aan huismerken kunnen we van de gezondheidsaspecten, de voedingswaarde én de duurzaamheid van onze producten een prioriteit maken. Maar daar stopt ons werk niet.”

 

Vooruitgang in alle domeinen

Zo maakt Delhaize, dat overigens opgenomen is in de Dow Jones Sustainability indexen (zowel de Europese als de wereldwijde), ook werk van afvalvermindering en van een vermindering van zijn CO2-uitstoot: enerzijds recycleert de groep vandaag al 60% van al zijn afval, anderzijds is de uitstoot sinds 2008 met 13% gedaald, mede dankzij de invoering van koolstofarme koelsystemen in 74 winkels.

 

Ook in andere domeinen zoals de strijd tegen honger (51% van de winkels en stapelplaatsen schenkt geregeld onverkochte voeding aan lokale liefdadigheidsorganisaties), gezondheid & welzijn (zowel qua productsamenstelling als voor de medewerkers) en diversiteit & inclusie levert Delhaize flinke inspanningen. “Op die manier geven we het goede voorbeeld en we hopen dat andere bedrijven ons volgen. Met wekelijks 5 miljoen klanten in onze winkels zijn we ervan overtuigd dat we echt een verschil kunnen maken”, besluit Knoops.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.