Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards | RetailDetail

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards
Foto Delhaize

Voedselverlies staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. De tweede editie van de Food Waste Awards bekroonde de beste ideeën om dit probleem tegen te gaan, en ook twee bekende retailers vielen in de prijzen. 

 

Gered van de afvalberg

De Food Waste Awards bekroonden op dinsdagavond 20 maart in Brussel voor de tweede keer de beste ideeën om voedselverlies tegen te gaan, in verschillende categorieën. Als opmerkelijkste voedingsbedrijf wint Delhaize een Food Waste Award met het engagement om onverkochte producten aan lokale verenigingen te herverdelen. In 2017 redden ze op die manier 2.635 ton voedsel van de afvalberg. Ikea Food Belgium is de strafste cateraar: op een jaar tijd drukte Ikea in België voedselverlies met 41%, wat gelijk staat aan 99 ton voeding en 427 ton CO2.

 

Voor de categorie gezondheidszorg is woonzorgcentrum Sint-Elisabeth de winnaar: via metingen en keuzemenu’s voor hun bewoners brachten zij het dagelijkse voedselverlies terug met gemiddeld 10%. Een award ging ook naar Opschepper, een initiatief van studenten van de Universiteit Antwerpen dat met voedselboxen bestaande uit voedseloverschotten studenten en 65-plussers samenbrengt voor een gezellige en ecologisch verantwoorde maaltijd.

 

Groot aantal kandidaten

Foodsavers Gent kaapte de prijs voor lokale besturen met een distributieplatform voor voedseloverschotten, die worden herverdeeld aan financieel kwetsbare mensen via sociale organisaties. Ook het Britse project Bubble & Squeak viel in de prijzen: lagere schoolkinderen van Old Oak Primary School beheren een eigen stand aan de schoolpoort waar ze wekelijks ongeveer 40 kilo voedselsurplus herverdelen aan de ouders.

 

Elke Markey van FoodWIN, organisator van de Food Waste Awards, staat versteld van het grote aantal kandidaten dat dit jaar meedong naar de prijzen. “Met meer dan het dubbel aantal projectinzendingen lijkt voedselverlies steeds meer een aandachtspunt te zijn binnen Belgische organisaties. We hopen met dit succes nog meer organisaties te inspireren om voedselverlies onder de loep te nemen en creatieve oplossingen te bedenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.