Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards | RetailDetail

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards

Delhaize en Ikea bij winnaars Food Waste Awards
Foto Delhaize

Voedselverlies staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. De tweede editie van de Food Waste Awards bekroonde de beste ideeën om dit probleem tegen te gaan, en ook twee bekende retailers vielen in de prijzen. 

 

Gered van de afvalberg

De Food Waste Awards bekroonden op dinsdagavond 20 maart in Brussel voor de tweede keer de beste ideeën om voedselverlies tegen te gaan, in verschillende categorieën. Als opmerkelijkste voedingsbedrijf wint Delhaize een Food Waste Award met het engagement om onverkochte producten aan lokale verenigingen te herverdelen. In 2017 redden ze op die manier 2.635 ton voedsel van de afvalberg. Ikea Food Belgium is de strafste cateraar: op een jaar tijd drukte Ikea in België voedselverlies met 41%, wat gelijk staat aan 99 ton voeding en 427 ton CO2.

 

Voor de categorie gezondheidszorg is woonzorgcentrum Sint-Elisabeth de winnaar: via metingen en keuzemenu’s voor hun bewoners brachten zij het dagelijkse voedselverlies terug met gemiddeld 10%. Een award ging ook naar Opschepper, een initiatief van studenten van de Universiteit Antwerpen dat met voedselboxen bestaande uit voedseloverschotten studenten en 65-plussers samenbrengt voor een gezellige en ecologisch verantwoorde maaltijd.

 

Groot aantal kandidaten

Foodsavers Gent kaapte de prijs voor lokale besturen met een distributieplatform voor voedseloverschotten, die worden herverdeeld aan financieel kwetsbare mensen via sociale organisaties. Ook het Britse project Bubble & Squeak viel in de prijzen: lagere schoolkinderen van Old Oak Primary School beheren een eigen stand aan de schoolpoort waar ze wekelijks ongeveer 40 kilo voedselsurplus herverdelen aan de ouders.

 

Elke Markey van FoodWIN, organisator van de Food Waste Awards, staat versteld van het grote aantal kandidaten dat dit jaar meedong naar de prijzen. “Met meer dan het dubbel aantal projectinzendingen lijkt voedselverlies steeds meer een aandachtspunt te zijn binnen Belgische organisaties. We hopen met dit succes nog meer organisaties te inspireren om voedselverlies onder de loep te nemen en creatieve oplossingen te bedenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.