Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank
Shutterstock

Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.

 

Schadeclaims

Het meest recente vleesschandaal, waarbij onder meer slachthuis Veviba uit Bastenaken zwaar in opspraak kwam, krijgt nu ook een juridisch staartje: supermarktketen Delhaize, al meer dan veertig jaar afnemer van vlees geslacht door Veviba, maakt immers niet alleen een einde aan die jarenlange samenwerking, maar start nu ook een juridische procedure om de geleden schade vergoed te krijgen door Veviba.

 

Voor Delhaize zorgden de vaststellingen van fraude bij Veviba voor een onherstelbare breuk van het vertrouwen, waarvoor de keten zich nu gecompenseerd wil zien. “Wij willen onze klanten veilige producten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, geen vlees dat niet meer voor menselijke consumptie geschikt is of onterecht het bio-label draagt,” zo stelt Delhaize in La Libre Belgique: “Ook het vertrouwen van onze klanten heeft klappen gekregen en daarvoor eisen wij een schadevergoeding van Veviba.”

 

De in opspraak gekomen slachthuizen laten zich evenwel niet zomaar naar de slachtbank voeren: zij eisen op hun beurt een schadevergoeding voor de volgens hen onrechtmatige manier waarop Delhaize een einde stelde aan de samenwerking. Behalve Veviba mag ook het slachthuis Lanciers uit Rochefort zich overigens komen verantwoorden voor de Brusselse rechter. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.