Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank

Delhaize en Veviba vechten het uit voor de rechtbank
Shutterstock

Delhaize, al 42 jaar klant bij Veviba, maakte meteen na het vleesschandaal een einde aan de samenwerking met het slachthuis uit Bastenaken en zet de strijd nu verder voor een Brusselse rechtbank. Veviba eist echter zelf ook een schadevergoeding van Delhaize.

 

Schadeclaims

Het meest recente vleesschandaal, waarbij onder meer slachthuis Veviba uit Bastenaken zwaar in opspraak kwam, krijgt nu ook een juridisch staartje: supermarktketen Delhaize, al meer dan veertig jaar afnemer van vlees geslacht door Veviba, maakt immers niet alleen een einde aan die jarenlange samenwerking, maar start nu ook een juridische procedure om de geleden schade vergoed te krijgen door Veviba.

 

Voor Delhaize zorgden de vaststellingen van fraude bij Veviba voor een onherstelbare breuk van het vertrouwen, waarvoor de keten zich nu gecompenseerd wil zien. “Wij willen onze klanten veilige producten van de allerbeste kwaliteit aanbieden, geen vlees dat niet meer voor menselijke consumptie geschikt is of onterecht het bio-label draagt,” zo stelt Delhaize in La Libre Belgique: “Ook het vertrouwen van onze klanten heeft klappen gekregen en daarvoor eisen wij een schadevergoeding van Veviba.”

 

De in opspraak gekomen slachthuizen laten zich evenwel niet zomaar naar de slachtbank voeren: zij eisen op hun beurt een schadevergoeding voor de volgens hen onrechtmatige manier waarop Delhaize een einde stelde aan de samenwerking. Behalve Veviba mag ook het slachthuis Lanciers uit Rochefort zich overigens komen verantwoorden voor de Brusselse rechter. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.