Delhaize gaat groenten telen op het dak van een supermarkt | RetailDetail

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Delhaize gaat groenten telen op het dak van de supermarkt

Groenten kweken op het dak van de supermarkt, en ze dan verkopen in de winkel: dat is het nieuwe concept waar Delhaize mee uitpakt. Voorlopig gaat het om een proefproject, maar de ambitie is om het naar meer winkels uit te rollen.

Lokaal en duurzaam

Momenteel is er op het dak van Delhaize supermarkt Boondael in Elsene nog niet veel te zien: de bouwvergunning voor de geplande stadsmoestuin moet nog worden aangevraagd. Als alles vlot verloopt, kan de  winkel echter in het midden van volgend jaar een daktuin van 320 m² in gebruik nemen voor de teelt van kerstomaten, aubergines en sla. De helft van de oppervlakte wordt ingenomen door een serre, de andere helft is een moestuin in open lucht. De oogst zal worden verkocht in de winkel.

 

“Een kortere keten bestaat niet”, verklaart CEO Denis Knoops. “Meer dan ooit zet Delhaize in op lokaal en duurzaam. Met deze primeur bevestigen we onze voortrekkersrol.” De groenten zullen in principe beantwoorden aan de voorwaarden voor biogroenten, maar omdat ze niet in volle grond worden geteeld, kunnen ze dat label niet dragen. Ze worden verkocht aan een prijs die net iets lager zal liggen dan die voor bioproducten.

 

Rendabel project

Deze ‘urban farm’ is meer dan een dakmoestuin, benadrukt Denis Knoops. Delhaize wil er een educatief programma én een project van sociale inclusie aan koppelen, met de actieve participatie van medewerkers, buren en scholen uit de omgeving. Dat dit vooral een marketinginitiatief is van Delhaize, ontkent vicepresident Illya Van den Borre dan weer met klem: “Het moet een rendabel project worden. We hebben al een voltijdse agronoom aangeworven en we zullen het na de pilot zeker niet bij deze ene winkel laten. Al is het wel zo dat niet elke supermarkt beschikt over een dak met voldoende draagkracht voor zo’n moestuin.”

 

Stadsmoestuinen zijn een trend, met proefprojecten in verschillende steden. Belangrijke voordelen zijn onder andere de bijdrage tot de biodiversiteit in de stad, het nuttig gebruik van de kostbare oppervlakte en de lokale teelt die vervoer over de weg overbodig maakt. Projecten op het dak van een supermarkt zijn echter uitzonderlijk. Een bekende case is Wholefoods in Brooklyn. In het Zwitserse Bazel verkoopt Migros groenten van een nabijgelegen stadsmoestuin, maar die bevindt zich niet op het dak van de winkel. Wellicht heeft Delhaize dus een Europese primeur te pakken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.