Delhaize Groep eindigt in schoonheid | RetailDetail

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

De Belgische Delhaize Groep heeft in het tweede kwartaal van 2016 mooie resultaten weten te behalen. Het is meteen het laatste kwartaal van Delhaize als apart bedrijf, want vanaf maandag noteert het op de beurs als Ahold Delhaize.

Sterke prestatie Zuidoost-Europa

Uit de voorlopige resultaten, die het bedrijf op de nationale feestdag heeft vrijgegeven, blijkt dat de omzet in het tweede kwartaal met 4,3% steeg bij ongewijzigde wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten was er nog sprake van een omzetstijging van 2,8%. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2,9%, terwijl ook in België sprake was van een groei van 2,6%. In Zuidoost-Europa steeg de omzet zelfs fors met 14,2%, mede dankzij een vergelijkbare groei van 8,7%.

 

De onderliggende bedrijfswinst kwam uit op 247 miljoen euro, een groei van 12,1% of +10,4% na wisselkoerseffecten. Ook hier was er vooral in Zuidoost-Europa sprake van een grote groei, maar ook op de andere markten was er sprake van een positieve evolutie. “Wij zijn tevreden met de resultaten die wij vandaag hebben bekendgemaakt”, aldus CEO Frans Muller.

 

Delhaize maakte tevens bekend dat het de fusie met het Nederlandse Ahold morgen volledig afgerond wil hebben. “Op basis van deze resultaten over het tweede kwartaal kijken wij er naar uit om de fusie met Ahold af te ronden op 23 juli, onder voorbehoud van goedkeuring van de FTC, en om samen met onze toekomstige collega’s bij Ahold Delhaize een nog sterkere onderneming te kunnen uitbouwen”, stelt Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.