Delhaize Groep eindigt in schoonheid | RetailDetail

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

Delhaize Groep eindigt in schoonheid

De Belgische Delhaize Groep heeft in het tweede kwartaal van 2016 mooie resultaten weten te behalen. Het is meteen het laatste kwartaal van Delhaize als apart bedrijf, want vanaf maandag noteert het op de beurs als Ahold Delhaize.

Sterke prestatie Zuidoost-Europa

Uit de voorlopige resultaten, die het bedrijf op de nationale feestdag heeft vrijgegeven, blijkt dat de omzet in het tweede kwartaal met 4,3% steeg bij ongewijzigde wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten was er nog sprake van een omzetstijging van 2,8%. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2,9%, terwijl ook in België sprake was van een groei van 2,6%. In Zuidoost-Europa steeg de omzet zelfs fors met 14,2%, mede dankzij een vergelijkbare groei van 8,7%.

 

De onderliggende bedrijfswinst kwam uit op 247 miljoen euro, een groei van 12,1% of +10,4% na wisselkoerseffecten. Ook hier was er vooral in Zuidoost-Europa sprake van een grote groei, maar ook op de andere markten was er sprake van een positieve evolutie. “Wij zijn tevreden met de resultaten die wij vandaag hebben bekendgemaakt”, aldus CEO Frans Muller.

 

Delhaize maakte tevens bekend dat het de fusie met het Nederlandse Ahold morgen volledig afgerond wil hebben. “Op basis van deze resultaten over het tweede kwartaal kijken wij er naar uit om de fusie met Ahold af te ronden op 23 juli, onder voorbehoud van goedkeuring van de FTC, en om samen met onze toekomstige collega’s bij Ahold Delhaize een nog sterkere onderneming te kunnen uitbouwen”, stelt Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.