Delhaize Groep neemt sterke start | RetailDetail

Delhaize Groep neemt sterke start

Delhaize Groep neemt sterke start

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

Verbetering Belgisch marktaandeel

In het eerste kwartaal haalde de Delhaize Groep een omzet van 6,15 miljard euro (+5,7%): een deel van die stijging was te danken aan positieve wisselkoerseffecten, maar bij ongewijzigde wisselkoersen was er wel nog steeds sprake van een omzetstijging van 4,3%.

 

Dankzij die mooie omzetstijging wist de Delhaize Groep de onderliggende bedrijfswinst op te krikken met 27,9% naar 221 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 109 miljoen euro, een stijging van meer dan 200% ten opzichte van een jaar eerder.

 

In Zuidoost-Europa was er sprake van een vergelijkbare omzetgroei van 10,8%, terwijl in de Verenigde Staten en België de vergelijkbare omzet steeg met respectievelijk 2,6% en 2,9%.

 

“Hoewel wij in de VS nog steeds deflatie vaststellen, realiseerden wij ook een aanhoudend sterke reële groei van 3,7%. In België realiseerden we een goede vergelijkbare omzetgroei van 2,9% en een verbetering van ons marktaandeel met 50 basispunten ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar”, stelt CEO Frans Muller. “Tot slot rapporteerden onze Zuidoost-Europese activiteiten uitstekende resultaten. Hoewel de Groep een lichtjes sterkere brutomarge vertoonde, voornamelijk in de V.S., werd de winstgevendheid vooral versterkt door lagere verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de omzet in België en Zuidoost-Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.