Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit | RetailDetail

Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit

Delhaize introduceert katoenen zakjes voor groenten en fruit
Foto Delhaize

Delhaize wil helemaal af van de plastic wegwerpzakjes op de afdeling groenten en fruit: vanaf september kunnen klanten herbruikbare katoenen zakjes kopen. Ook andere retailers nemen maatregelen om plastic te bannen.

 

80 miljoen zakjes

Plastic zakjes voor groenten en fruit zijn sinds maart vorig jaar al verboden in Wallonië en zullen vanaf september ook niet meer kunnen in Brussel. Als alternatief biedt Delhaize momenteel papieren zakjes aan en binnenkort zullen klanten ook herbruikbare katoenen zakjes kunnen kopen voor 50 cent. De zakjes zijn doorzichtig, zodat caissières makkelijk kunnen controleren welk product er in zit, en ze kunnen eenvoudig in de wasmachine voor hergebruik. Voor heel België wil Delhaize zo op jaarbasis tachtig miljoen plastic zakjes besparen, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan Gazet Van Antwerpen.

 

Delhaize is niet de enige retailer die van plastic af wil: Carrefour gebruikt biologisch afbreekbare zakjes in Wallonië en test herbruikbare stoffen zakjes (60 cent per stuk) in een tiental winkels. Ook Colruyt Group test alternatieven, maar in afwachting maakte de retailer zijn zakjes kleiner en dunner, wat 174 ton plastic op jaarbasis bespaart. Albert Heijn overweegt katoenen zakjes voor groenten en fruit en test de recyclage van teruggebracht plastic om er vuilniszakjes van te maken.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.