Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit | RetailDetail

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit

Delhaize lanceert voedingslabel en deelt gratis fruit uit
Foto: Stefan Van Rompaey

Om een evenwichtiger voedingspatroon te promoten, ambieert Delhaize de lancering van een label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van een product toont.

 

Nood aan informatie

Bovendien zullen alle jonge klanten begin mei gedurende één week een gratis appel ontvangen in de Delhaizewinkels. Die actie zal later ook met andere fruitsoorten herhaald worden. Dat kondigde de retailer aan naar aanleiding van een werkbezoek van minister van volksgezondheid Maggie De Block.

 

Slechts 5% van de bevolking eet de dagelijks aanbevolen 550 gram groenten en fruit. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechtst. Bovendien consumeren Belgen teveel zout, verzadigd vet en suiker. Klanten zijn zich hiervan bewust, maar zeggen niet genoeg tijd en informatie te hebben om hun levensstijl aan te passen. Delhaize onderzoekt dan ook de implementatie van een eenvoudig, informatief voedingslabel (maar uitdrukkelijk geen verkeerslichtensysteem). Een eerste test van het concept bij een selectie van klanten kreeg positieve reacties.

 

“We hebben al grote gezondheidsinspanningen gedaan met onze huismerken,” zegt topman Xavier Piesbaux. “Ook onze recente actie met de Tovergroentjes krijgt positieve reacties. Hiermee gaan we nog een stap verder.” “Met het convenant gezonde voeding bevindt België zich al in de Europese kopgroep,” aldus minister De Block. “Elk aanvullend initiatief dat gezonde keuzes makkelijker maakt, juich ik toe.”

 

Wanneer het voedingslabel exact in de schappen zal verschijnen, kan Delhaize nog niet bevestigen. “Nog dit jaar,” luidt de ambitie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.