"Delhaize nam initiatief tot fusiegesprekken met Ahold" | RetailDetail

"Delhaize nam initiatief tot fusiegesprekken met Ahold"

"Delhaize nam initiatief tot fusiegesprekken met Ahold"

Volgens De Telegraaf was het de Belgische supermarktgroep Delhaize die de eerste stap zou hebben gezet in de fusiegesprekken met Ahold. Delhaize vreest de snel groeiende discounters en ziet mogelijkheden voor e-commerce en margeverbetering.

Fusie tussen gelijken

Delhaize zou bij een fusie online een grote sprong voorwaarts kunnen maken: de keten heeft wel een eigen online supermarkt, maar Ahold staat op dat vlak veel verder - zeker sinds de overname van bol.com.

 

CEO Frans Muller van Delhaize wilde zo snel mogelijk de gesprekken met Ahold aanknopen, omdat beide bedrijven momenteel nog min of meer als gelijkwaardig kunnen worden beschouwd. "Een of twee jaar wachten en ondertussen tegenvallende resultaten boeken zou de onderhandelingspositie van de Belgen immers ondermijnen", schrijft De Telegraaf.

 

Een fusie zou voor beide bedrijven ook een betere optie zijn dan een overname. Ahold moet dan immers geen groot bedrag betalen aan de aandeelhouders van Delhaize, terwijl de vakbonden van Delhaize een fusie sneller zullen aanvaarden dan een overname.

 

Momenteel wordt er overigens nog altijd ontkend dat er daadwerkelijk gesprekken zijn rond een fusie. Er wordt enkel gesproken over 'verkennende gesprekken' tussen beide partijen. In 2007 en in 2012 waren er ook al fusiepogingen tussen de twee ketens, maar die draaiden op niets uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.