Delhaize opent z’n stadsmoestuin | RetailDetail

Delhaize opent stadsmoestuin

Delhaize opent stadsmoestuin
Foto's Delhaize

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Vijf soorten sla

“Een revolutionair project”, aldus CEO Xavier Piesvaux: “We bieden hier als eerste lokale en verse producten aan, vijf saladesoorten die dezelfde dag geoogst zijn. Een kortere keten is niet mogelijk. Dit is de droom van elke commerçant. Er is ook een educatief aspect, want we gaan buren en scholieren laten kennismaken met stadslandbouw.”

 

De stadsmoestuin is 360 m² groot, waarvan de helft onder een serre. Delhaize kweekt hier nu veldsla, postelein, baby leaf, asian mix en waterkers. Volgend seizoen, in 2018, zullen er ook andere groenten worden gekweekt zoals tomaten, aubergines, courgettes... Die zullen rechtstreeks en exclusief verkocht worden in de supermarkt in Elsene. Op het einde van dit seizoen zullen er 5200 slaplantjes geplant zijn (2500 veldsla, 900 postelein, 900 waterkers, 450 baby leaf en 450 asian mix).

 

Delhaize lanceert dit initiatief in de eerste plaats om de mogelijkheden te bestuderen die stadslandbouw biedt, maar de retailer koppelt er ook een educatief programma aan. In supermarkt Boondael is een didactische ruimte ingericht waar ateliers zullen worden georganiseerd voor wie wil zien hoe de groenten die straks op zijn bord liggen, worden gekweekt en geoogst.

 

De stadsmoestuin werd uitgerust met een systeem dat de warmte van de koelinstallaties recupereert om de serre te verwarmen. Er werden ook zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Meer over het Urban Farm project van Delhaize leer je in deze video

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.