Delhaize opent stadsmoestuin

Delhaize opent stadsmoestuin
Foto's Delhaize

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Vijf soorten sla

“Een revolutionair project”, aldus CEO Xavier Piesvaux: “We bieden hier als eerste lokale en verse producten aan, vijf saladesoorten die dezelfde dag geoogst zijn. Een kortere keten is niet mogelijk. Dit is de droom van elke commerçant. Er is ook een educatief aspect, want we gaan buren en scholieren laten kennismaken met stadslandbouw.”

 

De stadsmoestuin is 360 m² groot, waarvan de helft onder een serre. Delhaize kweekt hier nu veldsla, postelein, baby leaf, asian mix en waterkers. Volgend seizoen, in 2018, zullen er ook andere groenten worden gekweekt zoals tomaten, aubergines, courgettes... Die zullen rechtstreeks en exclusief verkocht worden in de supermarkt in Elsene. Op het einde van dit seizoen zullen er 5200 slaplantjes geplant zijn (2500 veldsla, 900 postelein, 900 waterkers, 450 baby leaf en 450 asian mix).

 

Delhaize lanceert dit initiatief in de eerste plaats om de mogelijkheden te bestuderen die stadslandbouw biedt, maar de retailer koppelt er ook een educatief programma aan. In supermarkt Boondael is een didactische ruimte ingericht waar ateliers zullen worden georganiseerd voor wie wil zien hoe de groenten die straks op zijn bord liggen, worden gekweekt en geoogst.

 

De stadsmoestuin werd uitgerust met een systeem dat de warmte van de koelinstallaties recupereert om de serre te verwarmen. Er werden ook zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Meer over het Urban Farm project van Delhaize leer je in deze video

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top