Delhaize opent z’n stadsmoestuin | RetailDetail

Delhaize opent stadsmoestuin

Delhaize opent stadsmoestuin
Foto's Delhaize

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Vijf soorten sla

“Een revolutionair project”, aldus CEO Xavier Piesvaux: “We bieden hier als eerste lokale en verse producten aan, vijf saladesoorten die dezelfde dag geoogst zijn. Een kortere keten is niet mogelijk. Dit is de droom van elke commerçant. Er is ook een educatief aspect, want we gaan buren en scholieren laten kennismaken met stadslandbouw.”

 

De stadsmoestuin is 360 m² groot, waarvan de helft onder een serre. Delhaize kweekt hier nu veldsla, postelein, baby leaf, asian mix en waterkers. Volgend seizoen, in 2018, zullen er ook andere groenten worden gekweekt zoals tomaten, aubergines, courgettes... Die zullen rechtstreeks en exclusief verkocht worden in de supermarkt in Elsene. Op het einde van dit seizoen zullen er 5200 slaplantjes geplant zijn (2500 veldsla, 900 postelein, 900 waterkers, 450 baby leaf en 450 asian mix).

 

Delhaize lanceert dit initiatief in de eerste plaats om de mogelijkheden te bestuderen die stadslandbouw biedt, maar de retailer koppelt er ook een educatief programma aan. In supermarkt Boondael is een didactische ruimte ingericht waar ateliers zullen worden georganiseerd voor wie wil zien hoe de groenten die straks op zijn bord liggen, worden gekweekt en geoogst.

 

De stadsmoestuin werd uitgerust met een systeem dat de warmte van de koelinstallaties recupereert om de serre te verwarmen. Er werden ook zonnepanelen op het dak geïnstalleerd. Meer over het Urban Farm project van Delhaize leer je in deze video

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.