Delhaize-producten “het vaakst bekroond in de media”

Delhaize-producten “het vaakst bekroond in de media”

Opmerkelijk initiatief van Delhaize: volgens de Belgische supermarktketen zijn “de producten van Delhaize het vaakst bekroond in de media”. De distributeur baseert zich daarvoor op 169 vergelijkende tests in kranten en tijdschriften in 2015.

 

Colruyt, Carrefour en Lidl in het vizier

Van de 157 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Colruyt-producten werden opgenomen, werd Delhaize 63 keer verkozen als winnaar en Colruyt 31 keer. Van de 169 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Carrefour-producten opdoken, kwam Delhaize 61 keer als winnaar uit de bus tegenover 27 keer voor Carrefour. En in de 106 vergelijkingen waarin zowel Delhaize- als Lidl-producten aan bod kwamen, haalde Delhaize het 32 keer en Lidl 14 keer. Kortom, drie op een rij voor Delhaize.

 

Voor een goed begrip: het is Delhaize zelf dat de tellingen voor zijn rekening heeft genomen. “Teneinde de grafieken op te stellen die de resultaten van Delhaize vergelijken met deze van de andere retailers, werd er respectievelijk rekening gehouden met het totale aantal producten van iedere retailer hernomen in de vergelijkingen die verschenen in de Belgische media in 2015 waarin ten minste één Delhaize-product verscheen (zijnde een product dat exclusief wordt verkocht bij Delhaize en/of onder een huismerk van Delhaize – met inbegrip van Taste of Inspirations, 365, Bio, Care, Eco, Baby, Kids,... ‑ inclusief de wijnen) evenals een product van de vergeleken retailer, ten opzichte van het totale aantal producten die als nummer 1 werden verkozen voor iedere retailer (met inbegrip van de ex aequo’s)”, geeft de groep een inkijkje in de gehanteerde methodologie.

 

Benieuwd óf en, zo ja, hoe de concurrentie zal reageren op dit op zijn minst opmerkelijke initiatief…