Delhaize schenkt 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg
Delhaize

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Dagelijks 150 maaltijden per supermarkt

Al meer dan 26 jaar werkt Delhaize samen met de Voedselbanken en andere verenigingen om onverkochte voedingswaren te herverdelen onder wie ze het hardst nodig heeft. Sinds 2012 ligt de focus op ‘lokaal’ en ‘vers’: lokale organisaties kunnen bij de supermarktketen terecht voor onverkocht vers brood, verse producten in snelverkoop en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

 

Vijf jaar na datum maakt Delhaize de balans op, samen met de 200 verenigingen die in meer dan 500 Delhaizewinkels in België en Luxemburg de strijd tegen voedselverspilling aangaan. Delhaize schat dat de deelnemende supermarkten elk voor zo’n 150 maaltijden per dag zorgen, goed voor 7 miljoen maaltijden op 5 jaar tijd die het bedrijf wegschenkt aan wie de hulp goed kan gebruiken. En dat aantal loopt op: 15,1% van de bevolking leeft vandaag onder de armoedegrens in België. Vorig jaar alleen al klopten 144.000 mensen aan bij de Voedselbanken voor voedselpakketten en maaltijden. 

 

Verspilling halveren

Bijna de helft van de producten die Delhaize schenkt aan liefdadigheidsorganisaties zijn fruit en groenten, een cijfer dat jaarlijks stijgt en bemoedigend is, want ook wie krap bij kas zit moet toegang hebben tot gezonde voeding. Brood, vleesproducten en bereide maaltijden blijven populair; het laatste jaar blijken ook zuivelproducten aan een opmars bezig.

 

Alle producten recupereren is in de praktijk zeer moeilijk, klinkt het bij Delhaize: verse producten zijn slechts beperkt houdbaar en moeten tijdig de doelgroepen bereiken. Veel is daarbij afhankelijk van de logistieke capaciteit en de stockagemogelijkheden van de verschillende verenigingen. Met voortdurende procesverbeteringen en nieuwe samenwerkingen hoopt de supermarktketen alvast tegen 2020 de helft van de onverkochte producten een nieuwe bestemming te geven. Zo hoopt Delhaize bij te dragen tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties: tegen 2030 het voedselverlies per capita halveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.