Delhaize start klimaatfonds samen met FMCG-reuzen

Supermarkt van retailer Delhaize
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

Delhaize heeft samen met grote leveranciers als Unilever, Mondelez en Henkel een fonds voor "voetafdruk-verlagende oplossingen" opgericht. Zo willen ze projecten steunen in onder andere Afrika en Zuid-Amerika.

 

Kachels en waterputten

Het Lion’s Footprint Fonds gaat ecologische projecten ondersteunen, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. De supermarktketen rekent weliswaar op zijn leveranciers om het fonds aan te vullen: op dit moment hebben FMCG-giganten Unilever, Mondelez en Henkel toegezegd om deel te nemen, maar meer bedrijven moeten volgen. De bedoeling is om met de bijdrages zowel lokale als internationale initiatieven te steunen.

 

Zo willen Mondelez en Delhaize samen de cacaoproductie in Zuid-Amerika duurzamer maken: met behulp van het fonds ondersteunen ze een project dat landbouwers landbouwers opleidt chocolade te produceren met respect voor de natuur en de biodiversiteit. Tegen 2021 moet het lukken om 3,9 miljoen ton CO2 te besparen en dertig bedreigde diersoorten te redden.

 

Met Unilever gaat Delhaize aan de slag rond ontbossing: het project 'Cookstoves' in Ghana levert efficiëntere waterkachels, waardoor minder hout als brandstof en dus minder koolstofuitstoot en ontbossing nodig is. Ook het project waarbij Unilever en Henkel het schoonmaken van de plasticsoep in rivieren en oceanen steunen, zal voortaan uit het potje van het klimaatfonds putten. 

 

Manieren om te compenseren

Henkel en Delhaize zorgen dan weer voor drinkbaar water in Rwanda: zij betalen met het fonds mee voor het herstellen van waterputten, zodat een deel van de Rwandese bevolking geen water meer hoeft te koken vooraleer het drinkbaar is. Dit bespaart hout (om vuur te maken) en de uitstoot van 90.000 ton CO2, klinkt het.

 

De achterliggende gedachte bij al die liefdadigheid: zowel Delhaize als heel wat leveranciers hebben de ambitie om hun CO2-afdruk terug te dringen tot nul, maar slagen er niet in om hun eigen uitstoot helemaal te elimineren. Een oplossing is dan die uitstoot compenseren met investeringen in duurzame projecten. De retailer vergemakkelijkt dat nu door met het fonds concrete uitwegen aan te bieden. Delhaize zelf heeft beloofd tegen eind 2021 koolstofneutraal te zijn.