Delhaize stopt met verkoop insectenproducten | RetailDetail

Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Delhaize stopt met verkoop insectenproducten

Supermarktketen Delhaize heeft besloten om te stoppen met de verkoop van voeding die is gebaseerd op insecten. De verkoop blijkt immers tegen te vallen. Delhaize zegt het in de toekomst wel opnieuw te willen proberen.

 

Nichemarkt

Delhaize lanceerde in 2014 enkele producten waarin insecten waren verwerkt, maar anderhalf jaar na de lancering blijkt dat ze niet echt aanslaan bij het grote publiek. "In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan”, stelt Delhaize.

 

Delhaize wil zijn strategie nu herbekijken en zal in de toekomst misschien met nieuwe producten komen, die dan hopelijk wel de klant kunnen overtuigen. Delhaize rept daarbij met geen enkel woord over het type producten of de timing rond de lancering ervan.

 

Ook bij andere ketens spreken ze trouwens van een beperkt publiek. Zowel bij Spar, BioPlanet als Carrefour loopt de verkoop traag, maar de ketens blijven wel geloven in het potentieel.

 

Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent zegt niet verrast te zijn door de lage verkoop. "Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk... Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

 

Bovendien is hij van mening dat de insectenproducten te veel gepromoot worden als een alternatief, jong en hip product. “Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.