Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero | RetailDetail

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize wint “choco”-rechtszaak tegen Ferrero

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

“Een kwestie van dagelijks taalgebruik”

Het hele dispuut draait eigenlijk rond twee elementen: enerzijds vindt Ferrero dat Delhaize zijn hazelnootpasta op het etiket niet mag omschrijven als ‘choco’ omdat er geen chocolade in zit (Nutella omschrijft zichzelf systematisch als 'hazelnootpasta'), anderzijds wil Ferrero dat Delhaize zijn beweringen intrekt dat zijn chocopasta gezonder, duurzamer en minder vet is omdat er ‑ anders dan bij bijvoorbeeld Nutella ‑ geen palmolie in zit.

 

De Franstalige Brusselse handelsrechter heeft echter beide eisen van tafel geveegd, zo meldt de Franstalige zakenkrant L’Echo. Volgens de rechter gebruikt Delhaize het woord ‘choco’ enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en is de term ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, niet noodzakelijk van ‘chocolade’. Daarnaast vond de rechter dat de gezondheidsclaims van Delhaize niet moeten worden verboden, omdat niet bewezen is dat ze niet kloppen.

 

Ferrero had een dwangsom gevraagd van 1.250 tot 100.000 euro per inbreuk alsook publicatie van de rechterlijke uitspraak in de media, maar het bedrijf kreeg dus zelf het deksel op de neus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.