Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie | RetailDetail

Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie

Deliveroo-koeriers verliezen strijd tegen directie
Shutterstock

De gesprekken tussen de directie en de vakbonden bij Deliveroo zijn gisteren afgesprongen. De directie houdt voet bij stuk, waardoor alle koeriers vanaf 1 februari als zelfstandige aan de slag moeten.

 

“Njet over hele lijn”

De onderhandelingen rond die overstap naar het nieuwe statuut voor de koeriers zijn al enkele weken aan de gang. De vakbonden zien het immers niet zitten om iedereen als zelfstandige aan het werk te zetten, omdat de koeriers daardoor heel wat zekerheden verliezen. Deliveroo wil echter niet wijken en koeriers die de overstap niet maken, die verliezen hun baan.

 

"We kregen een njet over de hele lijn", zegt vakbondsafgevaardigde Steven Steyaert aan De Morgen. "Wij willen dat alle koeriers een contract krijgen als werknemer, maar ze moeten dus zelfstandige worden. De enige toegeving die de directie deed, is dat alle werknemers een helm en fietslichtjes krijgen."

 

“Flexibel en goed betaald”

Deliveroo van zijn kant zegt dan weer dat de vakbonden zich te stug opstellen. "Sinds begin dit jaar dienen zich elke week duizend mensen aan om voor ons te werken. Wij bieden flexibel en goed betaald werk aan", aldus de directie. "We hebben een voorstel ingediend dat de koeriers meer zekerheid zou bieden voor hun inkomen en zijn verrast dat het collectief dat verworpen heeft."

 

Vanaf donderdag zullen alle koeriers dus als zelfstandige moeten werken. Daarbij worden ze voortaan betaald per bestelling en niet langer per uur.

 

De voorbije weken zijn er al een aantal acties geweest van de koeriers om het nieuwe statuut tegen te gaan en in Nederland is één bezorger met hulp van de Nederlandse PvdA zelfs een rechtszaak gestart tegen Deliveroo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.