Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten | RetailDetail

Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten

Denemarken heeft supermarkt voor voedseloverschotten

In de Deense hoofdstad Kopenhagen is een supermarkt voor voedseloverschotten geopend, genaamd Wefood. Iedereen kan er producten tegen 30% of 50% van de normale prijs kopen.

 

Positief project

Wefood is het initiatief van de ngo Folkekirkens Nødhjælp en richt zich tot iedereen. De doelgroep is dus niet beperkt tot mensen met een laag inkomen, maar viseert ook mensen met aandacht voor milieuproblemen. “Heel wat mensen zien dit als een positieve en politiek correcte manier om het probleem van de voedseloverschotten te benaderen”, liet Per Bjerre van de initiatiefnemende organisatie optekenen.

 

De winkel van Wefood wordt draaiende gehouden door vrijwilligers. De opbrengst ervan gaat naar projecten van de organiserende ngo, die honger in de ontwikkelingslanden wil tegengaan.

 

Verzekerd van aanbod

Aanbod zou er genoeg moeten zijn. Denemarken heeft jaarlijks immers nog altijd 700.000 ton aan voedseloverschotten, zelfs nadat die hoeveelheid de voorbije vijf jaar al met een kwart gereduceerd is. Concreet werkt Wefood samen met de Deense warenhuisketen Fotex, alsook met invoerders van citrusvruchten en groenten.

 

Een draagvlak zou er ook moeten zijn. De winkel werd opgestart met 1 miljoen kroon, omgerekend zowat 134.000 euro, aan fondsen die werden opgehaald via crowdfunding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.