Denemarken wil taks op milieubelastend voedsel | RetailDetail

Denemarken wil taks op milieubelastend voedsel

Denemarken wil taks op milieubelastend voedsel
http://www.shutterstock.com/nl/pic-108362702/stock-photo-grilled-beef-steak.html?src=D5WDtpfjYS1J8bhxnQO1Yg-1-32

Denemarken overweegt om belasting te heffen op voedsel dat bijdraagt aan de klimaatverandering. Zo wil het consumenten in de richting van voeding duwen dat minder schade aanricht. Vooral rundsvlees komt zo weer in het vizier.

Mentaliteitswijzing

Het idee wordt geopperd naar aanleiding van een onderzoek dat stelt dat de voedingsindustrie een logische plek zou zijn om aan te pakken, aangezien die sector verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van broeikasgassen.

 

Een andere mentaliteit bij de consument rond voeding zou een fikse stap voorwaarts kunnen betekenen bij het bestrijden van de klimaatverandering. Zo zou een ander voedingspatroon het effect van de voedingsindustrie op het klimaat met 20 tot 35% kunnen terugdringen.

 

Daarbij kan echter niet gerekend worden op consumenten die zelf die beslissing nemen, menen de experts, en dus moeten ze volgens het onderzoek een duwtje in de juiste richting krijgen. Daarom stelt de Deense Raad van Ethiek alvast voor om belasting te heffen op rundsvlees. Dat zou bovendien kunnen bijdragen tot een betere volksgezondheid, al werd dat niet mee opgenomen in het Deense rapport.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.