Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé | RetailDetail

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé
Shutterstock

De omzet van Nestlé is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4% gestegen naar 21 miljard Zwitserse frank (19,6 miljard euro). De autonome groei was wel 2,3%, maar die werd gedrukt door wisselkoerseffecten en desinvesteringen.

Resultaten binnen prognoses

Van die 2,3% autonome groei kwam 1% er dankzij prijsstijgingen, maar ook het verkochte volume steeg met 1,3%. Voor het volledige boekjaar mikt Nestlé op een autonome groei van 2 tot 4%. In de opkomende markten steeg de autonome omzet met 4,3%, in ontwikkelde markten was dat 0,8%. “Een autonome groei van 2,3% in dit kwartaal ligt binnen onze prognose voor het volledige jaar”, zegt CEO Mark Schneider dan ook: “We werden gestuwd dankzij groei in Azië en de veerkracht van consumenten in Europa.”

 

In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika daalde de omzet met 6,9% naar 4 miljard Zwitserse frank (3,7 miljard euro). De omzet in die zone werd gedrukt door desinvesteringen, vooral dan de transfer van ijsmerken naar de joint venture Froneri. Daarnaast drukten ook de wisselkoersen met 2,7% op het resultaat. De prijzen bleven vrijwel stabiel.

 

In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet dan weer met 2,6%, onder andere dankzij 1,8% aan prijsstijgingen. In de Verenigde Staten was er wel een terugval in de verkoop van snoep en producten voor huisdieren. Ook Brazilië blijft voor Nestlé een moeilijke markt. De groei in Mexico blijft zich doorzetten, maar vertraagde wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.