Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé | RetailDetail

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé

Desinvesteringen drukken op omzet Nestlé
Shutterstock

De omzet van Nestlé is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4% gestegen naar 21 miljard Zwitserse frank (19,6 miljard euro). De autonome groei was wel 2,3%, maar die werd gedrukt door wisselkoerseffecten en desinvesteringen.

Resultaten binnen prognoses

Van die 2,3% autonome groei kwam 1% er dankzij prijsstijgingen, maar ook het verkochte volume steeg met 1,3%. Voor het volledige boekjaar mikt Nestlé op een autonome groei van 2 tot 4%. In de opkomende markten steeg de autonome omzet met 4,3%, in ontwikkelde markten was dat 0,8%. “Een autonome groei van 2,3% in dit kwartaal ligt binnen onze prognose voor het volledige jaar”, zegt CEO Mark Schneider dan ook: “We werden gestuwd dankzij groei in Azië en de veerkracht van consumenten in Europa.”

 

In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika daalde de omzet met 6,9% naar 4 miljard Zwitserse frank (3,7 miljard euro). De omzet in die zone werd gedrukt door desinvesteringen, vooral dan de transfer van ijsmerken naar de joint venture Froneri. Daarnaast drukten ook de wisselkoersen met 2,7% op het resultaat. De prijzen bleven vrijwel stabiel.

 

In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet dan weer met 2,6%, onder andere dankzij 1,8% aan prijsstijgingen. In de Verenigde Staten was er wel een terugval in de verkoop van snoep en producten voor huisdieren. Ook Brazilië blijft voor Nestlé een moeilijke markt. De groei in Mexico blijft zich doorzetten, maar vertraagde wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.