Deterra houdt crowdfunding om verder te groeien

Deterra houdt crowdfunding om verder te groeien

Deterra, online foodmarkt voor streekproducten, houdt een crowdfundingcampagne. De online aanbieder wil 100.000 euro ophalen om verder te groeien en in te spelen op de verwachte stijging van de online foodomzet.

Streekproducten direct van de boer

De crowdfunding via Oneplanetcrowd leverde inmiddels meer dan 33.000 euro op van 39 investeerders. Deterra wil met de opbrengst het platform uitbreiden met meer regio's, producenten, afhaalpunten en producten.

 

Deterra.nl brengt op dit moment streekproducten van 27 toeleveranciers. De online foodmarkt onderscheidt zich naar eigen zeggen met een volledig lokaal aanbod van streekproducten direct van de boer. De boert bepaalt daarbij zelf zijn prijs en laat de klant zien waar het eten vandaan komt.

 

 

Het assortiment varieert van zuivel, ijs, groenten, fruit, vlees tot barbecuepakketten. Klanten kunnen de bestelde producten momenteel afhalen bij afhaalpunten in Den Bosch, Eindhoven, Breda en Utrecht. Deterra richt zich op de bewust etende consument, die duidelijkheid wil over de herkomst en productiewijze van het eten.

 

Online omzet food en 'near-food' stijgt

Frans Broeders, oprichter van Deterra, ziet de stijgende uitgaven voor de dagelijkse boodschappen in food en near-food al een tijd aankomen. “Het is een van de opvallendste stijgers met een groei van 34 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, blijkt uit onderzoek”, zegt Broeders.

 

Hij ziet de groei ook in de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd. Gezien de ontwikkelingen in de online foodmarktbranche is het volgens Broeders aannemelijk dat deze sterke groei ook het tweede halfjaar door zal zetten. “Dat wordt bevestigd door het ING-onderzoek Samenwerking vanuit een nieuwe mindset. Daarin wordt voorspeld dat 15 tot 20 procent van de voeding via internet zal worden aangekocht in 2020. Nu ligt dit percentage op 1 tot 2 procent."

 

Deterra, dat twee jaar geleden startte met de online foodmarkt, investeerde na een pilot in Den Bosch en Eindhoven fors in het schaalbaar maken van het platform. De meeste producten komen vers van het land of direct van de producent en worden na bestelling geoogst en verwerkt. Vervolgens kunnen ze bij een van de afhaalpunten worden opgehaald.

Tags: