Deterra houdt crowdfunding om verder te groeien | RetailDetail

Deterra houdt crowdfunding om verder te groeien

Deterra houdt crowdfunding om verder te groeien

Deterra, online foodmarkt voor streekproducten, houdt een crowdfundingcampagne. De online aanbieder wil 100.000 euro ophalen om verder te groeien en in te spelen op de verwachte stijging van de online foodomzet.

Streekproducten direct van de boer

De crowdfunding via Oneplanetcrowd leverde inmiddels meer dan 33.000 euro op van 39 investeerders. Deterra wil met de opbrengst het platform uitbreiden met meer regio's, producenten, afhaalpunten en producten.

 

Deterra.nl brengt op dit moment streekproducten van 27 toeleveranciers. De online foodmarkt onderscheidt zich naar eigen zeggen met een volledig lokaal aanbod van streekproducten direct van de boer. De boert bepaalt daarbij zelf zijn prijs en laat de klant zien waar het eten vandaan komt.

 

 

Het assortiment varieert van zuivel, ijs, groenten, fruit, vlees tot barbecuepakketten. Klanten kunnen de bestelde producten momenteel afhalen bij afhaalpunten in Den Bosch, Eindhoven, Breda en Utrecht. Deterra richt zich op de bewust etende consument, die duidelijkheid wil over de herkomst en productiewijze van het eten.

 

Online omzet food en 'near-food' stijgt

Frans Broeders, oprichter van Deterra, ziet de stijgende uitgaven voor de dagelijkse boodschappen in food en near-food al een tijd aankomen. “Het is een van de opvallendste stijgers met een groei van 34 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, blijkt uit onderzoek”, zegt Broeders.

 

Hij ziet de groei ook in de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd. Gezien de ontwikkelingen in de online foodmarktbranche is het volgens Broeders aannemelijk dat deze sterke groei ook het tweede halfjaar door zal zetten. “Dat wordt bevestigd door het ING-onderzoek Samenwerking vanuit een nieuwe mindset. Daarin wordt voorspeld dat 15 tot 20 procent van de voeding via internet zal worden aangekocht in 2020. Nu ligt dit percentage op 1 tot 2 procent."

 

Deterra, dat twee jaar geleden startte met de online foodmarkt, investeerde na een pilot in Den Bosch en Eindhoven fors in het schaalbaar maken van het platform. De meeste producten komen vers van het land of direct van de producent en worden na bestelling geoogst en verwerkt. Vervolgens kunnen ze bij een van de afhaalpunten worden opgehaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.