Deze foodinnovaties gaan het maken | RetailDetail

Deze foodinnovaties gaan het maken

Deze foodinnovaties gaan het maken
Foto Patrick Holderbeke

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

 

Het oordeel van de vakjury

De wedstrijd wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke twee jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Voor deze editie werden 104 producten ingezonden door 69 verschillende producenten. Na de eerste screening werden 59 producten beoordeeld door een vakjury van inkopers, verantwoordelijken uit de gastronomie, reclamewereld, product- en merkontwikkeling en leden van de vakpers. Er zijn winnaars en genomineerden in vier categorieën: Retail, Delicatessen, Traiteur en Foodservice.

 

Gouden Tavola Retail: Socca Chips

Socca is een typisch mediterraan gerecht uit Nice. Chef Luc Salsedo heeft het als basis gebruikt voor de creatie van Socca Chips. Ze danken hun unieke smaak aan de basis van kikkererwtenbloem, bevatten 100 % natuurlijke ingrediënten, zijn glutenvrij en vegan. Dat maakt deze chips tot een uniek product met tal van toepassingen. Wordt ingevoerd door Lambert J.L. ETS.

 

Een eerste nominatie in de categorie Retail gaat naar Fazer vegan roggedesem broodjes met minstens 35% groenten, van Nordic Baking & Cooking. Een tweede nominatie ex-aequo is voor twee gelijkaardige barbecue-innovaties waarbij wraps met kip of vis worden gewikkeld in een dun houten jasje: Wood’n Wrap van Chicken Masters of Belgium en Barbecue Hello Fish van De Troyer.

 

Gouden Tavola Delicatessen: Barista

Deze nieuwe kaas is ontstaan door een samenwerking tussen Kaasboerderij 't Groendal en Koffiebranderij Viva Sara. Een laagje gemalen geroosterde koffie geeft de half-harde kaas een aangenaam subtiel koffiearoma. Hij heeft bovendien een opmerkelijke zwartgrauwe natuurkorst.

 

Nominaties in deze categorie gaan naar Salt of Hearts van Mill & Mortar, een 100% natuurlijke en biologische zoutarme specerijenblend (ingevoerd door Camellia S); en naar de verrassende KUU-tubes met artisanale gelei waarmee men uiteenlopende gerechten kan pimpen (KUU Belgium).

 

Gouden Tavola Foodservice: Belberry Terrines Gourmandes

De Terrines Gourmandes van Belberry zijn makkelijk portioneerbare bereidingen op basis van fruit, ui, wijn of graanmosterd, voor de afwerking van amuses tot en met het dessert. Zowel voor de culinaire vakman als voor hedendaagse foodies.

 

Een eerste nominatie in de categorie Foodservice gaat naar Mini Croques van OVI: smaakvolle aperitiefhapjes gebaseerd op de klassieke croque monsieur. Ook in de prijzen: Bloemkoolrijst natuur van Greenyard Frozen Belgium, een veelzijdig, gezond alternatief voor rijst. Koolhydraatarm, caloriearm, glutenvrij, zonder allergenen en paleovriendelijk.

 

Gouden Tavola Traiteur: Friseline

Friseline, van BelOrta, is een multifunctionele frisse en krokante groente die geserveerd kan worden als aperitief, bij carpaccio of een kaasschotel, in een salade… De lange bewaartijd is vergelijkbaar met die van witloof.

 

Ook in deze categorie zijn er twee nominaties: één voor Filet Salami van Guy Troch Import, een onderscheidend product waarbij een gedroogde varkensfilet verwerkt en centraal gepositioneerd wordt in een salami; en één voor Cornquet van Cornquet, een kroket gemaakt op basis van maïs, die een glutenvrij alternatief is voor aardappelproducten, pasta en rijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.