Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord | RetailDetail

Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Consumenten staan erg wantrouwig tegenover kunstmatige ingrediënten in voedingsmiddelen en in verpakkingen. Ze vrezen een impact op hun gezondheid en verwachten transparantie van fabrikanten. 

Antibiotica en hormonen op één

Als het over voeding gaat, geeft een meerderheid van de Belgische consumenten de voorkeur aan een ‘back-to-basics’ houding, met de focus op eenvoudige ingrediënten en minder artificiële of bewerkte voeding. Bijna de helft van de Belgische consumenten volgt een dieet dat bepaalde voedingsmidddelen of ingrediënten uitsluit, blijkt uit onderzoek van Nielsen. 

 

De hitparade van de te mijden ingrediënten wordt aangevoerd door antibiotica of hormonen in dierlijke producten (64%), kunstmatige kleurstoffen (52%), bewaarmiddelen (52%) en smaakstoffen (51%). Bovendien stelt 51% van de ondervraagde consumenten dat ze genetisch gewijzigde gewassen trachten te ontwijken. Ook zijn consumenten bezorgd over de verpakking van hun voeding: 49% vermijdt bijvoorbeeld verpakkingen die BPA (Bisfenol A) bevatten, een chemische stof die onder meer in plastic verpakkingen en drankblikjes voorkomt. 

 

Bezorgd om gezondheidsimpact

Waarom mensen deze ingrediënten mijden? Niet zozeer omwille van een actueel medisch probleem, wel om de vermoedelijke impact op de gezondheid. Wereldwijd zeggen acht op de tien consumenten dat ze geloven dat deze ingrediënten schadelijk zijn voor hun gezondheid en die van hun familie. In België is dat percentage vrij constant over de verschillende categorieën: antibiotica (89%), artificiële kleurstoffen (91%), smaakstoffen (90%), bewaarmiddelen (89%), zoetstoffen (81%), BPA (88%), GGO’s (85%), verzadigde of transvetten (78%) en MSG (78%). 

 

Nog enkele interessante bevindingen:
•    65% van de Belgen staan positiever tegenover bedrijven die transparant zijn over de herkomst en productiewijze van hun producten.
•    59% van de Belgen is bezorgd om de langetermijnimpact van artificiële ingrediënten.
•    Consumenten vermelden ook vaak diëten die de inname beperken van suiker (38%) of kunstmatige zoetstoffen (43%) 
•    42% van de respondenten met specifieke dieetwensen zegt dat het huidige aanbod niet voldoet aan hun noden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.