Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord | RetailDetail

Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Deze ingrediënten wil de consument niet op z’n bord

Consumenten staan erg wantrouwig tegenover kunstmatige ingrediënten in voedingsmiddelen en in verpakkingen. Ze vrezen een impact op hun gezondheid en verwachten transparantie van fabrikanten. 

Antibiotica en hormonen op één

Als het over voeding gaat, geeft een meerderheid van de Belgische consumenten de voorkeur aan een ‘back-to-basics’ houding, met de focus op eenvoudige ingrediënten en minder artificiële of bewerkte voeding. Bijna de helft van de Belgische consumenten volgt een dieet dat bepaalde voedingsmidddelen of ingrediënten uitsluit, blijkt uit onderzoek van Nielsen. 

 

De hitparade van de te mijden ingrediënten wordt aangevoerd door antibiotica of hormonen in dierlijke producten (64%), kunstmatige kleurstoffen (52%), bewaarmiddelen (52%) en smaakstoffen (51%). Bovendien stelt 51% van de ondervraagde consumenten dat ze genetisch gewijzigde gewassen trachten te ontwijken. Ook zijn consumenten bezorgd over de verpakking van hun voeding: 49% vermijdt bijvoorbeeld verpakkingen die BPA (Bisfenol A) bevatten, een chemische stof die onder meer in plastic verpakkingen en drankblikjes voorkomt. 

 

Bezorgd om gezondheidsimpact

Waarom mensen deze ingrediënten mijden? Niet zozeer omwille van een actueel medisch probleem, wel om de vermoedelijke impact op de gezondheid. Wereldwijd zeggen acht op de tien consumenten dat ze geloven dat deze ingrediënten schadelijk zijn voor hun gezondheid en die van hun familie. In België is dat percentage vrij constant over de verschillende categorieën: antibiotica (89%), artificiële kleurstoffen (91%), smaakstoffen (90%), bewaarmiddelen (89%), zoetstoffen (81%), BPA (88%), GGO’s (85%), verzadigde of transvetten (78%) en MSG (78%). 

 

Nog enkele interessante bevindingen:
•    65% van de Belgen staan positiever tegenover bedrijven die transparant zijn over de herkomst en productiewijze van hun producten.
•    59% van de Belgen is bezorgd om de langetermijnimpact van artificiële ingrediënten.
•    Consumenten vermelden ook vaak diëten die de inname beperken van suiker (38%) of kunstmatige zoetstoffen (43%) 
•    42% van de respondenten met specifieke dieetwensen zegt dat het huidige aanbod niet voldoet aan hun noden. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.