Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen - RetailDetail

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

50% groei per jaar

Het concern van onder meer Baileys, Smirnoff, Guinness en Johnny Walker betaalt in eerste instantie 700 miljoen dollar voor Casamigos. Dat werd in 2013 op de markt gelanceerd door filmster George Clooney en zakenpartners Rande Gerber en Michael Mildman. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de geproduceerde tequila niet te verkopen, maar weg te schenken aan vrienden.

 

Maar toen de vraag bleef stijgen en de tequila in de prijzen viel tijdens gerenommeerde proeverijen, zagen de drie een opportuniteit. Sinds 2014 groeide het merk met gemiddeld 50% per jaar, waarmee het zich kroonde tot snelst groeiende tequilamerk van de Verenigde Staten.

 

Het overnamebedrag kan de komende tien jaar nog oplopen tot om en bij het miljard dollar, afhankelijk van hoe de omzet de komende jaren evolueert. Volgens Diageo blijven Clooney en zijn kompanen na de overname actief betrokken bij Casamigos. De deal moet in de tweede helft van 2017 definitief beklonken zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.