Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen - RetailDetail

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

50% groei per jaar

Het concern van onder meer Baileys, Smirnoff, Guinness en Johnny Walker betaalt in eerste instantie 700 miljoen dollar voor Casamigos. Dat werd in 2013 op de markt gelanceerd door filmster George Clooney en zakenpartners Rande Gerber en Michael Mildman. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de geproduceerde tequila niet te verkopen, maar weg te schenken aan vrienden.

 

Maar toen de vraag bleef stijgen en de tequila in de prijzen viel tijdens gerenommeerde proeverijen, zagen de drie een opportuniteit. Sinds 2014 groeide het merk met gemiddeld 50% per jaar, waarmee het zich kroonde tot snelst groeiende tequilamerk van de Verenigde Staten.

 

Het overnamebedrag kan de komende tien jaar nog oplopen tot om en bij het miljard dollar, afhankelijk van hoe de omzet de komende jaren evolueert. Volgens Diageo blijven Clooney en zijn kompanen na de overname actief betrokken bij Casamigos. De deal moet in de tweede helft van 2017 definitief beklonken zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.