Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”
© Ahold Delhaize

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

“Ahold gestructureerder dan Delhaize”

We hebben ongelooflijk veel bereikt”, kijkt Dick Boer terug op het eerste jaar na de fusie. “Mensen werken zo goed met elkaar samen. Ik weet soms echt niet meer of iemand nu bij Ahold of Delhaize werkte.”

 

Dat klinkt mooi, maar de kwartaalresultaten vertellen een iets genuanceerder verhaal. Ahold Delhaize mag dan op groepsniveau een sterk tweede kwartaal achter de rug hebben, België presteerde wel zwak. Toen al was her en der te horen dat de Belgen nog wat kunnen opsteken van Albert Heijn. Al snel deed het gerucht de ronde dat de Nederlanders wel eens sneller dan gedacht zouden kunnen ingrijpen om Delhaize in België opnieuw op het groeipad te brengen, en dat heeft Dick Boer intussen met zoveel woorden bevestigd.

 

“Ahold is wat meer gestructureerd en Delhaize iets vrijer. De formules van Delhaize hebben meer vrijheid in besluiten. Je kunt dat entrepreneurschap noemen”, klinkt Dick Boer eerst nog voorzichtig, maar daarna waarschuwt hij: bij Delhaize “gaan we meer doelen stellen en sturen op meetbare resultaten. De formules zullen een beetje vrijheid kwijtraken, maar men begrijpt dat dat nodig is voor een bedrijf van deze omvang.”

 

Aparte Benelux-organisatie

In dat hele proces is volgens De Standaard voor Albert Heijn Nederland “een expliciete rol” weggelegd in het “bijsturen van Delhaize. Daartoe zou er een aparte Benelux-organisatie komen. Op die manier kan de kennis van Albert Heijn Nederland gedeeld worden met Delhaize.” Het gaat dan “onder meer over logistieke en administratieve processen, automatisatiekennis en kennis inzake het veranderende winkellandschap onder druk van e-commerce.”

 

Die Benelux-organisatie wordt volgens kenners een basis voor meer centralisatie. “De logistiek en automatisering bij Delhaize kunnen een stuk beter, zodat de bevoorrading van de winkels ook efficiënter kan gebeuren”, schrijft De Standaard. Maar “een fusie van Albert Heijn België met Delhaize komt er voorlopig niet. Dat zal pas aan de orde zijn als Delhaize voldoende sterk is om in België het enige uithangbord inzake voedingsdistributie te worden”, zo besluit de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top