Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Ahold-topman Dick Boer heeft tijdens een bijeenkomst in Den Haag kritiek geuit op het functioneren van de interne markt binnen de Europese Unie. De regels in de landen zijn volgens Boer nog steeds zo verschillend dat het onmogelijk is voor Ahold om één contract te sluiten met fabrikanten van levensmiddelen voor alle winkels in Europa.

Ahold streeft naar één inkoopcontract

Boer uitte zijn kritiek in een bijeenkomst om het vierde lustrum van de totstandkoming van de interne markt te vieren, die ontstond door het Verdrag van Maastricht uit 1992. Voor de gelegenheid was eurocommissaris Michel Barnier, verantwoordelijk voor het vrije verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid, afgereisd naar Den Haag.

 

Volgens Boer zou Ahold graag één contract sluiten met fabrikanten, met overal dezelfde inkoopprijzen. Volgens de Ahold-topman zijn er echter nog zo veel verschillende regeltjes, dat artikelen in sommige landen twintig procent duurder zijn dan elders. Daarmee gaat volgens Boer het prijsvoordeel van grootschalig inkopen aan de neus van consumenten voorbij. Ahold had al winkels in Nederland, Slovakije en Tsjechië, maar is recent ook actief geworden in België en Duitsland.

 

'Eengemaakte markt versterkt retailers niet'

Volgens Boer is het een misverstand dat een gezamenlijke markt de macht van de retailers in de levensmiddelenbranche alleen maar verder versterkt. Hij wijst erop dat tien procent van de supermarktbedrijven een Europees marktaandeel van twintig procent hebben, terwijl tien procent van de fabrikanten de helft van de markt in handen hebben.

 

Boer zegt ook voorstander te zijn van een vrijwillige gedragscode voor supermarkten, richting ten overstaan van boeren, maar is tegen wettelijke regels hiervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top