Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Ahold-topman Dick Boer heeft tijdens een bijeenkomst in Den Haag kritiek geuit op het functioneren van de interne markt binnen de Europese Unie. De regels in de landen zijn volgens Boer nog steeds zo verschillend dat het onmogelijk is voor Ahold om één contract te sluiten met fabrikanten van levensmiddelen voor alle winkels in Europa.

Ahold streeft naar één inkoopcontract

Boer uitte zijn kritiek in een bijeenkomst om het vierde lustrum van de totstandkoming van de interne markt te vieren, die ontstond door het Verdrag van Maastricht uit 1992. Voor de gelegenheid was eurocommissaris Michel Barnier, verantwoordelijk voor het vrije verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid, afgereisd naar Den Haag.

 

Volgens Boer zou Ahold graag één contract sluiten met fabrikanten, met overal dezelfde inkoopprijzen. Volgens de Ahold-topman zijn er echter nog zo veel verschillende regeltjes, dat artikelen in sommige landen twintig procent duurder zijn dan elders. Daarmee gaat volgens Boer het prijsvoordeel van grootschalig inkopen aan de neus van consumenten voorbij. Ahold had al winkels in Nederland, Slovakije en Tsjechië, maar is recent ook actief geworden in België en Duitsland.

 

'Eengemaakte markt versterkt retailers niet'

Volgens Boer is het een misverstand dat een gezamenlijke markt de macht van de retailers in de levensmiddelenbranche alleen maar verder versterkt. Hij wijst erop dat tien procent van de supermarktbedrijven een Europees marktaandeel van twintig procent hebben, terwijl tien procent van de fabrikanten de helft van de markt in handen hebben.

 

Boer zegt ook voorstander te zijn van een vrijwillige gedragscode voor supermarkten, richting ten overstaan van boeren, maar is tegen wettelijke regels hiervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top