Dick Boer hekelt handelsbarrières EU | RetailDetail

Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Ahold-topman Dick Boer heeft tijdens een bijeenkomst in Den Haag kritiek geuit op het functioneren van de interne markt binnen de Europese Unie. De regels in de landen zijn volgens Boer nog steeds zo verschillend dat het onmogelijk is voor Ahold om één contract te sluiten met fabrikanten van levensmiddelen voor alle winkels in Europa.

Ahold streeft naar één inkoopcontract

Boer uitte zijn kritiek in een bijeenkomst om het vierde lustrum van de totstandkoming van de interne markt te vieren, die ontstond door het Verdrag van Maastricht uit 1992. Voor de gelegenheid was eurocommissaris Michel Barnier, verantwoordelijk voor het vrije verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid, afgereisd naar Den Haag.

 

Volgens Boer zou Ahold graag één contract sluiten met fabrikanten, met overal dezelfde inkoopprijzen. Volgens de Ahold-topman zijn er echter nog zo veel verschillende regeltjes, dat artikelen in sommige landen twintig procent duurder zijn dan elders. Daarmee gaat volgens Boer het prijsvoordeel van grootschalig inkopen aan de neus van consumenten voorbij. Ahold had al winkels in Nederland, Slovakije en Tsjechië, maar is recent ook actief geworden in België en Duitsland.

 

'Eengemaakte markt versterkt retailers niet'

Volgens Boer is het een misverstand dat een gezamenlijke markt de macht van de retailers in de levensmiddelenbranche alleen maar verder versterkt. Hij wijst erop dat tien procent van de supermarktbedrijven een Europees marktaandeel van twintig procent hebben, terwijl tien procent van de fabrikanten de helft van de markt in handen hebben.

 

Boer zegt ook voorstander te zijn van een vrijwillige gedragscode voor supermarkten, richting ten overstaan van boeren, maar is tegen wettelijke regels hiervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.