Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Dick Boer hekelt handelsbarrières EU

Ahold-topman Dick Boer heeft tijdens een bijeenkomst in Den Haag kritiek geuit op het functioneren van de interne markt binnen de Europese Unie. De regels in de landen zijn volgens Boer nog steeds zo verschillend dat het onmogelijk is voor Ahold om één contract te sluiten met fabrikanten van levensmiddelen voor alle winkels in Europa.

Ahold streeft naar één inkoopcontract

Boer uitte zijn kritiek in een bijeenkomst om het vierde lustrum van de totstandkoming van de interne markt te vieren, die ontstond door het Verdrag van Maastricht uit 1992. Voor de gelegenheid was eurocommissaris Michel Barnier, verantwoordelijk voor het vrije verkeer van goederen, diensten, kapitaal en arbeid, afgereisd naar Den Haag.

 

Volgens Boer zou Ahold graag één contract sluiten met fabrikanten, met overal dezelfde inkoopprijzen. Volgens de Ahold-topman zijn er echter nog zo veel verschillende regeltjes, dat artikelen in sommige landen twintig procent duurder zijn dan elders. Daarmee gaat volgens Boer het prijsvoordeel van grootschalig inkopen aan de neus van consumenten voorbij. Ahold had al winkels in Nederland, Slovakije en Tsjechië, maar is recent ook actief geworden in België en Duitsland.

 

'Eengemaakte markt versterkt retailers niet'

Volgens Boer is het een misverstand dat een gezamenlijke markt de macht van de retailers in de levensmiddelenbranche alleen maar verder versterkt. Hij wijst erop dat tien procent van de supermarktbedrijven een Europees marktaandeel van twintig procent hebben, terwijl tien procent van de fabrikanten de helft van de markt in handen hebben.

 

Boer zegt ook voorstander te zijn van een vrijwillige gedragscode voor supermarkten, richting ten overstaan van boeren, maar is tegen wettelijke regels hiervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top