Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland | RetailDetail

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Jean-Pierre Bienfait, directeur van Makro Nederland, heeft per direct het bedrijf verlaten. Dat hebben verschillende bronnen bevestigd aan Distrifood. Tegenvallende resultaten van Makro in Nederland zouden aan de basis liggen van het afscheid. Makro heeft nog geen commentaar gegeven.

Evolutie naar multichannel

Jean-Pierre Bienfait was sinds januari 2010 aan de slag als algemeen directeur van Makro Nederland, maar moet nu dus al het schip verlaten. Bij zijn start was het zijn doel om Makro te laten evolueren naar een multichannelgroothandel. “Makro gaat online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen”, vertelde Bienfait toen aan de pers.

 

Niet enkel online zouden er aanpassingen komen, ook in de fysieke winkels waren er verschuivingen. Zo werden de versafdelingen uitgebreid en ontstond Makro Pro, een soort business lounge voor horecaondernemers, die vooral diende om advies te geven.

 

Nu moet Bienfait dus Makro verlaten, waarschijnlijk omdat Makro zou kampen met een tegenvallende omzet. Vooral in de food-afdeling verliest de groothandel het pleit van de grote supermarktketens. Food betekent bij zestig procent van de omzet van Makro en dus zijn tegenvallende resultaten in die sector nefast.

 

Niet enkel Bienfait werd gedwongen om het bedrijf te verlaten: ook in Oostenrijk werd de directeur geslachtofferd. Voorlopig heeft geen enkele van de betrokken partijen commentaar op de ontwikkelingen bij Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.