Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Jean-Pierre Bienfait, directeur van Makro Nederland, heeft per direct het bedrijf verlaten. Dat hebben verschillende bronnen bevestigd aan Distrifood. Tegenvallende resultaten van Makro in Nederland zouden aan de basis liggen van het afscheid. Makro heeft nog geen commentaar gegeven.

Evolutie naar multichannel

Jean-Pierre Bienfait was sinds januari 2010 aan de slag als algemeen directeur van Makro Nederland, maar moet nu dus al het schip verlaten. Bij zijn start was het zijn doel om Makro te laten evolueren naar een multichannelgroothandel. “Makro gaat online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen”, vertelde Bienfait toen aan de pers.

 

Niet enkel online zouden er aanpassingen komen, ook in de fysieke winkels waren er verschuivingen. Zo werden de versafdelingen uitgebreid en ontstond Makro Pro, een soort business lounge voor horecaondernemers, die vooral diende om advies te geven.

 

Nu moet Bienfait dus Makro verlaten, waarschijnlijk omdat Makro zou kampen met een tegenvallende omzet. Vooral in de food-afdeling verliest de groothandel het pleit van de grote supermarktketens. Food betekent bij zestig procent van de omzet van Makro en dus zijn tegenvallende resultaten in die sector nefast.

 

Niet enkel Bienfait werd gedwongen om het bedrijf te verlaten: ook in Oostenrijk werd de directeur geslachtofferd. Voorlopig heeft geen enkele van de betrokken partijen commentaar op de ontwikkelingen bij Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top