Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland | RetailDetail

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Jean-Pierre Bienfait, directeur van Makro Nederland, heeft per direct het bedrijf verlaten. Dat hebben verschillende bronnen bevestigd aan Distrifood. Tegenvallende resultaten van Makro in Nederland zouden aan de basis liggen van het afscheid. Makro heeft nog geen commentaar gegeven.

Evolutie naar multichannel

Jean-Pierre Bienfait was sinds januari 2010 aan de slag als algemeen directeur van Makro Nederland, maar moet nu dus al het schip verlaten. Bij zijn start was het zijn doel om Makro te laten evolueren naar een multichannelgroothandel. “Makro gaat online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen”, vertelde Bienfait toen aan de pers.

 

Niet enkel online zouden er aanpassingen komen, ook in de fysieke winkels waren er verschuivingen. Zo werden de versafdelingen uitgebreid en ontstond Makro Pro, een soort business lounge voor horecaondernemers, die vooral diende om advies te geven.

 

Nu moet Bienfait dus Makro verlaten, waarschijnlijk omdat Makro zou kampen met een tegenvallende omzet. Vooral in de food-afdeling verliest de groothandel het pleit van de grote supermarktketens. Food betekent bij zestig procent van de omzet van Makro en dus zijn tegenvallende resultaten in die sector nefast.

 

Niet enkel Bienfait werd gedwongen om het bedrijf te verlaten: ook in Oostenrijk werd de directeur geslachtofferd. Voorlopig heeft geen enkele van de betrokken partijen commentaar op de ontwikkelingen bij Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.