Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Directeur Bienfait verlaat per direct Makro Nederland

Jean-Pierre Bienfait, directeur van Makro Nederland, heeft per direct het bedrijf verlaten. Dat hebben verschillende bronnen bevestigd aan Distrifood. Tegenvallende resultaten van Makro in Nederland zouden aan de basis liggen van het afscheid. Makro heeft nog geen commentaar gegeven.

Evolutie naar multichannel

Jean-Pierre Bienfait was sinds januari 2010 aan de slag als algemeen directeur van Makro Nederland, maar moet nu dus al het schip verlaten. Bij zijn start was het zijn doel om Makro te laten evolueren naar een multichannelgroothandel. “Makro gaat online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen”, vertelde Bienfait toen aan de pers.

 

Niet enkel online zouden er aanpassingen komen, ook in de fysieke winkels waren er verschuivingen. Zo werden de versafdelingen uitgebreid en ontstond Makro Pro, een soort business lounge voor horecaondernemers, die vooral diende om advies te geven.

 

Nu moet Bienfait dus Makro verlaten, waarschijnlijk omdat Makro zou kampen met een tegenvallende omzet. Vooral in de food-afdeling verliest de groothandel het pleit van de grote supermarktketens. Food betekent bij zestig procent van de omzet van Makro en dus zijn tegenvallende resultaten in die sector nefast.

 

Niet enkel Bienfait werd gedwongen om het bedrijf te verlaten: ook in Oostenrijk werd de directeur geslachtofferd. Voorlopig heeft geen enkele van de betrokken partijen commentaar op de ontwikkelingen bij Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top