Dirk en AH profiteren van de crisis

Dirk en AH profiteren van de crisis

Supermarktketens Dirk van den Broek en Albert Heijn slagen erin meer klanten met een krap budget te trekken dan vier jaar geleden. Deze doelgroep is in dezelfde periode juist minder vaak bij prijsvechters Aldi en Lidl gaan winkelen.

Ook budgetklanten gaan naar AH

Onderzoekers van GfK concluderen dat consumenten op dit moment meer aandacht hebben voor prijs, wat terug te zien is in de toenemende verkopen van huismerken en afgeprijsde producten. Opvallend is dat Aldi en Lidl weliswaar meer klanten trekken dan voorheen, maar de klantengroep met de kleinste beurs steeds meer met andere winkelketens moet delen. Albert Heijn en Dirk van den Broek zijn bij deze groep een stuk populairder geworden.

 

De toename van de klantenkring van de discounters is te danken de algehele groei van het aantal consumenten met weinig te besteden en de toestroom van klanten uit andere sociale klassen. Volgens GfK viel vier jaar geleden nog acht procent van de huishoudens onder de groep met een krap bestedingsbudget, maar intussen is deze groep gegroeid tot 24 procent van de huishoudens.

 

Deze groepen geven relatief meer uit aan bier met een zoute snack en hebben de biefstuk ingeruild voor een balletje gehakt, meldt Levensmiddelenkrant op gezag van GfK. Ook zijn gevoelig voor goedkope 'luxeproducten', zoals de garnalenkroketten die Lidl rond Pasen aanbood en die al snel landelijk uitverkocht waren.

Tags: