Dirk en AH profiteren van de crisis

Dirk en AH profiteren van de crisis

Supermarktketens Dirk van den Broek en Albert Heijn slagen erin meer klanten met een krap budget te trekken dan vier jaar geleden. Deze doelgroep is in dezelfde periode juist minder vaak bij prijsvechters Aldi en Lidl gaan winkelen.

Ook budgetklanten gaan naar AH

Onderzoekers van GfK concluderen dat consumenten op dit moment meer aandacht hebben voor prijs, wat terug te zien is in de toenemende verkopen van huismerken en afgeprijsde producten. Opvallend is dat Aldi en Lidl weliswaar meer klanten trekken dan voorheen, maar de klantengroep met de kleinste beurs steeds meer met andere winkelketens moet delen. Albert Heijn en Dirk van den Broek zijn bij deze groep een stuk populairder geworden.

 

De toename van de klantenkring van de discounters is te danken de algehele groei van het aantal consumenten met weinig te besteden en de toestroom van klanten uit andere sociale klassen. Volgens GfK viel vier jaar geleden nog acht procent van de huishoudens onder de groep met een krap bestedingsbudget, maar intussen is deze groep gegroeid tot 24 procent van de huishoudens.

 

Deze groepen geven relatief meer uit aan bier met een zoute snack en hebben de biefstuk ingeruild voor een balletje gehakt, meldt Levensmiddelenkrant op gezag van GfK. Ook zijn gevoelig voor goedkope 'luxeproducten', zoals de garnalenkroketten die Lidl rond Pasen aanbood en die al snel landelijk uitverkocht waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top