Dirk en AH profiteren van de crisis

Dirk en AH profiteren van de crisis

Supermarktketens Dirk van den Broek en Albert Heijn slagen erin meer klanten met een krap budget te trekken dan vier jaar geleden. Deze doelgroep is in dezelfde periode juist minder vaak bij prijsvechters Aldi en Lidl gaan winkelen.

Ook budgetklanten gaan naar AH

Onderzoekers van GfK concluderen dat consumenten op dit moment meer aandacht hebben voor prijs, wat terug te zien is in de toenemende verkopen van huismerken en afgeprijsde producten. Opvallend is dat Aldi en Lidl weliswaar meer klanten trekken dan voorheen, maar de klantengroep met de kleinste beurs steeds meer met andere winkelketens moet delen. Albert Heijn en Dirk van den Broek zijn bij deze groep een stuk populairder geworden.

 

De toename van de klantenkring van de discounters is te danken de algehele groei van het aantal consumenten met weinig te besteden en de toestroom van klanten uit andere sociale klassen. Volgens GfK viel vier jaar geleden nog acht procent van de huishoudens onder de groep met een krap bestedingsbudget, maar intussen is deze groep gegroeid tot 24 procent van de huishoudens.

 

Deze groepen geven relatief meer uit aan bier met een zoute snack en hebben de biefstuk ingeruild voor een balletje gehakt, meldt Levensmiddelenkrant op gezag van GfK. Ook zijn gevoelig voor goedkope 'luxeproducten', zoals de garnalenkroketten die Lidl rond Pasen aanbood en die al snel landelijk uitverkocht waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top