Dirk Jacxsens weg bij Leonidas | RetailDetail

Dirk Jacxsens weg bij Leonidas

Dirk Jacxsens weg bij Leonidas

Dirk Jacxsens, die in juni 2013 voor de tweede keer in zijn carrière baas werd van de Belgische chocolatier Leonidas, heeft een maand geleden ontslag genomen. Hij is al de zevende CEO die sinds 2004 de revue passeert bij de pralinemaker uit Brussel.

Op zoek naar nieuwe CEO…

De reden waarom Jacxsens is opgestapt, is niet bekend. “Geen commentaar” was het enige dat de Franstalige zakenkrant L’Echo - die het nieuws vandaag uitbracht - te horen kreeg bij het bedrijf. Het ontslag is wel bevestigd door enkele collega’s uit de chocoladebranche, die naar eigen zeggen “totaal verrast” waren.

 

Jacxsens leidde de chocolatier een eerste keer van 2004 tot 2008, jaar waarin hij naar Imperial Meat Products trok. In 2013 keerde hij terug als opvolger van Robert Torck, die al na één jaar was opgestapt uit onvrede met de koers die de raad van bestuur had uitgestippeld. Onder hem kwam de nadruk opnieuw te liggen op innovatie: zo lanceerde Leonidas ijspralines met IJsboerke (Glacio) en opende het in het Antwerpse ook enkele Leonidas Chocolates Cafés met koffieproducent Java. Volgens de recentste jaarrekening (2014-2015) steeg de omzet met 5,8% tot 83 miljoen euro, al viel de nettowinst wel met 4,5% terug tot 3,7 miljoen euro.

 

Jacxsens' plaats wordt voorlopig ingenomen door een duo: Georges Marinos (tot nog toe verantwoordelijk voor productie en logistiek) en financieel directeur Renaud Coppens.

 

…en meteen ook naar een nieuwe slogan

Behalve naar een nieuwe CEO moet Leonidas ook op zoek naar een nieuwe slogan. De Duitse groep Stork, producent van de befaamde Merci-chocolaatjes, heeft van de rechter namelijk gelijk gekregen in een zaak tegen Leonidas. Stork, dat reclame maakt met de bekende slogan ‘Merci dat jij er bent’, vond dat de Leonidas-slogan ‘Omdat jij het bent’ daar veel te dicht bij aanleunde. “Dat is profiteren van onze felbevochten naamsbekendheid”, argumenteerde de Duitse chocolademaker. En zo dacht de rechter er ook over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.