Discounters hebben nog forse groeimarge in België | RetailDetail

Discounters hebben nog forse groeimarge in België

Discounters hebben nog forse groeimarge in België
Shutterstock

Aldi en Lidl, de twee grote discountketens in België, hebben hier nog een forse groeimarge. Dat hebben ze te danken aan de nieuwe invulling die ze de laatste jaren geven aan hun winkels, waardoor ze nu ook een breder publiek trekken.

Breed en algemeen assortiment

Tot voor enkele jaren waren Lidl en Aldi pure discounters, die een kleiner assortiment hanteerden en voornamelijk ouderen en consumenten met een laag inkomen trokken. Sinds kort is daar echter verandering in gekomen en vinden ook millennials en rijken hun weg naar de supermarktketens.

 

Die bredere doelgroep wordt aangetrokken door de nieuwe invulling van de winkels. “De prijzenvechter van weleer is een conveniencesupermarkt ­geworden, waar de consument alles kan vinden. We hebben zelf even gediscussieerd of we nog over discounters konden spreken”, zegt Frédéric Tiberghien van de Boston Consulting Group (BCG) aan De Standaard. “Het verschil met een grote supermarkt als Delhaize is dat je van één bepaald product veel minder variaties vindt, maar het assortiment is breed en algemeen.”

 

“Millennials zien een aantrekkelijk geprijsde buurtsupermarkt en hebben het concept van de hard­discount niet gekend”, voegt Jeroen Magnus van BCG daar aan toe.

 

Sterke groei marktaandeel

Vooral Lidl is op dat vlak in België op de goede weg. Het verdrievoudigde sinds 2000 zijn winkeloppervlakte en ook het marktaandeel groeide van 3 procent naar 9 procent. Eind vorig jaar werd in Geel ook de eerste Belgische ‘Lidl of the Future’ voorgesteld, die met 1.400 vierkante meter een stuk groter is dan het gemiddelde van 850 vierkante meter. Tegen 2020 moeten er in België 50 van die winkels te vinden zijn.

 

Ook Aldi heeft nog potentieel om te groeien, maar het marktaandeel is sinds 2000 slechts licht gestegen van 10 naar 11 procent. Dat komt omdat de winkels in België deel zijn van Aldi Nord, terwijl het vooral Aldi Süd is dat zwaar innoveert. Het totale marktaandeel van de discounters in België is 23 procent, maar liefst 10 procent meer dan in 2000. In verschillende landen, zoals Polen, Duitsland en Denemarken komt het marktaandeel zelfs boven 40 procent uit. In Turkije hebben de discounters maar liefst 60 procent van de markt in handen, vier keer zoveel als in 2000.

 

Klassieke ketens passen zich aan

Die groei noopt andere supermarktketens er toe om zich aan te passen. “Klassieke retailers moeten hun kosten verlagen en efficiënter worden. Ze zullen nog steeds meer mensen in de winkel hebben, maar dat kan ook een troef zijn. Ze moeten hun sterktes in de verf zetten, zoals het ruim assortiment verse producten, hun kennis van de klant via hun klantenkaarten of hun voorsprong in onlineverkoop”, aldus Tiberghien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.