Discounters hebben nog forse groeimarge in België | RetailDetail

Discounters hebben nog forse groeimarge in België

Discounters hebben nog forse groeimarge in België
Shutterstock

Aldi en Lidl, de twee grote discountketens in België, hebben hier nog een forse groeimarge. Dat hebben ze te danken aan de nieuwe invulling die ze de laatste jaren geven aan hun winkels, waardoor ze nu ook een breder publiek trekken.

Breed en algemeen assortiment

Tot voor enkele jaren waren Lidl en Aldi pure discounters, die een kleiner assortiment hanteerden en voornamelijk ouderen en consumenten met een laag inkomen trokken. Sinds kort is daar echter verandering in gekomen en vinden ook millennials en rijken hun weg naar de supermarktketens.

 

Die bredere doelgroep wordt aangetrokken door de nieuwe invulling van de winkels. “De prijzenvechter van weleer is een conveniencesupermarkt ­geworden, waar de consument alles kan vinden. We hebben zelf even gediscussieerd of we nog over discounters konden spreken”, zegt Frédéric Tiberghien van de Boston Consulting Group (BCG) aan De Standaard. “Het verschil met een grote supermarkt als Delhaize is dat je van één bepaald product veel minder variaties vindt, maar het assortiment is breed en algemeen.”

 

“Millennials zien een aantrekkelijk geprijsde buurtsupermarkt en hebben het concept van de hard­discount niet gekend”, voegt Jeroen Magnus van BCG daar aan toe.

 

Sterke groei marktaandeel

Vooral Lidl is op dat vlak in België op de goede weg. Het verdrievoudigde sinds 2000 zijn winkeloppervlakte en ook het marktaandeel groeide van 3 procent naar 9 procent. Eind vorig jaar werd in Geel ook de eerste Belgische ‘Lidl of the Future’ voorgesteld, die met 1.400 vierkante meter een stuk groter is dan het gemiddelde van 850 vierkante meter. Tegen 2020 moeten er in België 50 van die winkels te vinden zijn.

 

Ook Aldi heeft nog potentieel om te groeien, maar het marktaandeel is sinds 2000 slechts licht gestegen van 10 naar 11 procent. Dat komt omdat de winkels in België deel zijn van Aldi Nord, terwijl het vooral Aldi Süd is dat zwaar innoveert. Het totale marktaandeel van de discounters in België is 23 procent, maar liefst 10 procent meer dan in 2000. In verschillende landen, zoals Polen, Duitsland en Denemarken komt het marktaandeel zelfs boven 40 procent uit. In Turkije hebben de discounters maar liefst 60 procent van de markt in handen, vier keer zoveel als in 2000.

 

Klassieke ketens passen zich aan

Die groei noopt andere supermarktketens er toe om zich aan te passen. “Klassieke retailers moeten hun kosten verlagen en efficiënter worden. Ze zullen nog steeds meer mensen in de winkel hebben, maar dat kan ook een troef zijn. Ze moeten hun sterktes in de verf zetten, zoals het ruim assortiment verse producten, hun kennis van de klant via hun klantenkaarten of hun voorsprong in onlineverkoop”, aldus Tiberghien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.