DC Vomar krijgt dak met zonnepanelen | RetailDetail

Distributiecentrum Vomar krijgt dak vol zonnepanelen

Distributiecentrum Vomar krijgt dak vol zonnepanelen

Het distributiecentrum van Vomar in Alkmaar krijgt ruim 4000 zonnepanelen op het dak. Het gaat om een oppervlakte van 18.000 m². Het project wordt eind oktober afgerond en kost 1,3 miljoen euro.

Volgende stap in duurzaam

De panelen wekken jaarlijks 1 miljoen KWh stroom op, voldoende om aan meer dan 300 eengezinswoningen een jaar energie te leveren. Op piekmomenten gaat deze rechtstreeks naar het distributiecentrum, van waaruit Vomar Voordeelmarkt 65 supermarkten tussen Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht bevoorraadt.

 

Het plaatsen van de zonnepanelen bij het vernieuwen van het enorme dak betekent voor Vomar Voordeelmarkt een volgende stap in duurzaam ondernemen. De supermarktorganisatie rijdt onder meer met vrachtwagens met drie temperatuurzones, die diepgevroren, gekoelde en ongekoelde producten naar de winkels vervoeren. Dit beperkt het aantal transporten en vermindert de uitstoot van CO2 met 73%. Het distributiecentrum zorgt tevens voor het gescheiden inzamelen en verwerken van bedrijfsafval. Dat wordt verbrand in een nabijgelegen installatie die energie teruglevert aan het distributiecentrum.

 

Het distributiecentrum op bedrijventerrein De Boekelermeer omvat tevens een bakkerij, retourcentrale en slagerij. Het complex heeft een totaaloppervlakte van 41.000 m². De Vomar-formule telt 5500 medewerkers en bedient wekelijks 750.000 klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.