Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

De toegenomen onzekerheid, de gestegen werkdruk en de druk op de lonen brachten de distributiewerkers van Albert Heijn gisteren naar het hoofdkantoor in Zaandam om een betere cao te eisen.  Die eis willen ze uiterlijk 14 maart aanstaande ingewilligd zien. Indien het antwoord negatief is, zullen acties in de distributiecentra het gevolg zijn.

Duidelijke boodschap

Hoofdbestuurder Willem Noordman van FNV Bondgenoten maakte zijn standpunt en dat van de distributiewerkers meteen duidelijk. “Indien de huidige leiding vergeet wie er bij AH werkt, dan wordt er straks helemaal niet meer gewerkt”, aldus Noordman. Veel heeft te maken met de werkdruk, die volgens de vakbond sinds 2010 aanzienlijk toenam.

 

Al dat is niet de enige doorn in het oog van de distributiewerkers: door de herstructurering van de distributie, die AH in september al aankondigde en die begin 2015 klaar moet zijn, zullen duizenden banen op de helling komen te staan.

 

Daarnaast werkt de helft van het personeel als uitzendkracht of met een tijdelijk contract. Uitzendkrachten die vijftig weken gewerkt hebben, moeten vervolgens zes maanden weg. “Dit heeft tot gevolg dat mensen al zeven jaar zonder vast contract aan het werk zijn”, aldus Joyce Mooring, persvoorlichter FNV Bondgenoten.


Uitgebreid overleg

Het overleg tussen Albert Heijn en FNV Bondgenoten over een nieuwe cao sleept al een hele tijd aan. Na heel wat overlegrondes kwam AH eind januari met een eindbod. Daarin was sprake van 3,5 procent loonsverhoging verspreid over twee jaar, werkzekerheidsgarantie en een vermindering van het aantal uitzendkrachten. Ook zou AH voorzien in een opleidingsfonds van maximaal 1 miljoen euro per jaar om de distributiewerkers de kans te geven hun kennis en vaardigheden uit te breiden.

 

Met dit eindbod stemde CNV in, maar FNV Bondgenoten houdt het been stijf. Deze laatste wil een jaarlijkse loonsverhoging van 2,5 procent en wijst dus het voorstel van AH af. Albert Heijn reageerde daarop alvast door te benadrukken dat het eindbod een mooie loonsverhoging omvat en een grotere werkzekerheid.

 

De laatste Albert Heijn die het bedrijf leidde, plaatste aan de ingang van het hoofdkantoor in Zaandam een standbeeld van Beppie, die de Nederlandse huisvrouw voorstelt, met als boodschap “opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”. De distributiewerkers gaven Beppie gisteren het gezelschap van een standbeeld dat diezelfde Albert Heijn moet voorstellen, maar deze keer met de boodschap “dat de huidige leiding niet vergeet wie er werkt”.

 

Nieuwe commissaris

Terwijl AH en de distributiewerkers werken aan een nieuwe cao, maakte Ahold ondertussen bekend Jan Hommen als nieuwe commissaris te willen voordragen. De bedoeling is dat Hommen, op dit moment CEO van de ING Group, de opvolger wordt van Rene Dahan, die bijna tien jaar zetelde in de Raad van Commissarissen. Hommen zou op 1 oktober dit jaar aantreden als commissaris en meteen voorzitter worden van de RvC.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top