Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum | RetailDetail

Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

De toegenomen onzekerheid, de gestegen werkdruk en de druk op de lonen brachten de distributiewerkers van Albert Heijn gisteren naar het hoofdkantoor in Zaandam om een betere cao te eisen.  Die eis willen ze uiterlijk 14 maart aanstaande ingewilligd zien. Indien het antwoord negatief is, zullen acties in de distributiecentra het gevolg zijn.

Duidelijke boodschap

Hoofdbestuurder Willem Noordman van FNV Bondgenoten maakte zijn standpunt en dat van de distributiewerkers meteen duidelijk. “Indien de huidige leiding vergeet wie er bij AH werkt, dan wordt er straks helemaal niet meer gewerkt”, aldus Noordman. Veel heeft te maken met de werkdruk, die volgens de vakbond sinds 2010 aanzienlijk toenam.

 

Al dat is niet de enige doorn in het oog van de distributiewerkers: door de herstructurering van de distributie, die AH in september al aankondigde en die begin 2015 klaar moet zijn, zullen duizenden banen op de helling komen te staan.

 

Daarnaast werkt de helft van het personeel als uitzendkracht of met een tijdelijk contract. Uitzendkrachten die vijftig weken gewerkt hebben, moeten vervolgens zes maanden weg. “Dit heeft tot gevolg dat mensen al zeven jaar zonder vast contract aan het werk zijn”, aldus Joyce Mooring, persvoorlichter FNV Bondgenoten.


Uitgebreid overleg

Het overleg tussen Albert Heijn en FNV Bondgenoten over een nieuwe cao sleept al een hele tijd aan. Na heel wat overlegrondes kwam AH eind januari met een eindbod. Daarin was sprake van 3,5 procent loonsverhoging verspreid over twee jaar, werkzekerheidsgarantie en een vermindering van het aantal uitzendkrachten. Ook zou AH voorzien in een opleidingsfonds van maximaal 1 miljoen euro per jaar om de distributiewerkers de kans te geven hun kennis en vaardigheden uit te breiden.

 

Met dit eindbod stemde CNV in, maar FNV Bondgenoten houdt het been stijf. Deze laatste wil een jaarlijkse loonsverhoging van 2,5 procent en wijst dus het voorstel van AH af. Albert Heijn reageerde daarop alvast door te benadrukken dat het eindbod een mooie loonsverhoging omvat en een grotere werkzekerheid.

 

De laatste Albert Heijn die het bedrijf leidde, plaatste aan de ingang van het hoofdkantoor in Zaandam een standbeeld van Beppie, die de Nederlandse huisvrouw voorstelt, met als boodschap “opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”. De distributiewerkers gaven Beppie gisteren het gezelschap van een standbeeld dat diezelfde Albert Heijn moet voorstellen, maar deze keer met de boodschap “dat de huidige leiding niet vergeet wie er werkt”.

 

Nieuwe commissaris

Terwijl AH en de distributiewerkers werken aan een nieuwe cao, maakte Ahold ondertussen bekend Jan Hommen als nieuwe commissaris te willen voordragen. De bedoeling is dat Hommen, op dit moment CEO van de ING Group, de opvolger wordt van Rene Dahan, die bijna tien jaar zetelde in de Raad van Commissarissen. Hommen zou op 1 oktober dit jaar aantreden als commissaris en meteen voorzitter worden van de RvC.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.