Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

De toegenomen onzekerheid, de gestegen werkdruk en de druk op de lonen brachten de distributiewerkers van Albert Heijn gisteren naar het hoofdkantoor in Zaandam om een betere cao te eisen.  Die eis willen ze uiterlijk 14 maart aanstaande ingewilligd zien. Indien het antwoord negatief is, zullen acties in de distributiecentra het gevolg zijn.

Duidelijke boodschap

Hoofdbestuurder Willem Noordman van FNV Bondgenoten maakte zijn standpunt en dat van de distributiewerkers meteen duidelijk. “Indien de huidige leiding vergeet wie er bij AH werkt, dan wordt er straks helemaal niet meer gewerkt”, aldus Noordman. Veel heeft te maken met de werkdruk, die volgens de vakbond sinds 2010 aanzienlijk toenam.

 

Al dat is niet de enige doorn in het oog van de distributiewerkers: door de herstructurering van de distributie, die AH in september al aankondigde en die begin 2015 klaar moet zijn, zullen duizenden banen op de helling komen te staan.

 

Daarnaast werkt de helft van het personeel als uitzendkracht of met een tijdelijk contract. Uitzendkrachten die vijftig weken gewerkt hebben, moeten vervolgens zes maanden weg. “Dit heeft tot gevolg dat mensen al zeven jaar zonder vast contract aan het werk zijn”, aldus Joyce Mooring, persvoorlichter FNV Bondgenoten.


Uitgebreid overleg

Het overleg tussen Albert Heijn en FNV Bondgenoten over een nieuwe cao sleept al een hele tijd aan. Na heel wat overlegrondes kwam AH eind januari met een eindbod. Daarin was sprake van 3,5 procent loonsverhoging verspreid over twee jaar, werkzekerheidsgarantie en een vermindering van het aantal uitzendkrachten. Ook zou AH voorzien in een opleidingsfonds van maximaal 1 miljoen euro per jaar om de distributiewerkers de kans te geven hun kennis en vaardigheden uit te breiden.

 

Met dit eindbod stemde CNV in, maar FNV Bondgenoten houdt het been stijf. Deze laatste wil een jaarlijkse loonsverhoging van 2,5 procent en wijst dus het voorstel van AH af. Albert Heijn reageerde daarop alvast door te benadrukken dat het eindbod een mooie loonsverhoging omvat en een grotere werkzekerheid.

 

De laatste Albert Heijn die het bedrijf leidde, plaatste aan de ingang van het hoofdkantoor in Zaandam een standbeeld van Beppie, die de Nederlandse huisvrouw voorstelt, met als boodschap “opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”. De distributiewerkers gaven Beppie gisteren het gezelschap van een standbeeld dat diezelfde Albert Heijn moet voorstellen, maar deze keer met de boodschap “dat de huidige leiding niet vergeet wie er werkt”.

 

Nieuwe commissaris

Terwijl AH en de distributiewerkers werken aan een nieuwe cao, maakte Ahold ondertussen bekend Jan Hommen als nieuwe commissaris te willen voordragen. De bedoeling is dat Hommen, op dit moment CEO van de ING Group, de opvolger wordt van Rene Dahan, die bijna tien jaar zetelde in de Raad van Commissarissen. Hommen zou op 1 oktober dit jaar aantreden als commissaris en meteen voorzitter worden van de RvC.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top