Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

Distributiewerkers Albert Heijn stellen ultimatum

De toegenomen onzekerheid, de gestegen werkdruk en de druk op de lonen brachten de distributiewerkers van Albert Heijn gisteren naar het hoofdkantoor in Zaandam om een betere cao te eisen.  Die eis willen ze uiterlijk 14 maart aanstaande ingewilligd zien. Indien het antwoord negatief is, zullen acties in de distributiecentra het gevolg zijn.

Duidelijke boodschap

Hoofdbestuurder Willem Noordman van FNV Bondgenoten maakte zijn standpunt en dat van de distributiewerkers meteen duidelijk. “Indien de huidige leiding vergeet wie er bij AH werkt, dan wordt er straks helemaal niet meer gewerkt”, aldus Noordman. Veel heeft te maken met de werkdruk, die volgens de vakbond sinds 2010 aanzienlijk toenam.

 

Al dat is niet de enige doorn in het oog van de distributiewerkers: door de herstructurering van de distributie, die AH in september al aankondigde en die begin 2015 klaar moet zijn, zullen duizenden banen op de helling komen te staan.

 

Daarnaast werkt de helft van het personeel als uitzendkracht of met een tijdelijk contract. Uitzendkrachten die vijftig weken gewerkt hebben, moeten vervolgens zes maanden weg. “Dit heeft tot gevolg dat mensen al zeven jaar zonder vast contract aan het werk zijn”, aldus Joyce Mooring, persvoorlichter FNV Bondgenoten.


Uitgebreid overleg

Het overleg tussen Albert Heijn en FNV Bondgenoten over een nieuwe cao sleept al een hele tijd aan. Na heel wat overlegrondes kwam AH eind januari met een eindbod. Daarin was sprake van 3,5 procent loonsverhoging verspreid over twee jaar, werkzekerheidsgarantie en een vermindering van het aantal uitzendkrachten. Ook zou AH voorzien in een opleidingsfonds van maximaal 1 miljoen euro per jaar om de distributiewerkers de kans te geven hun kennis en vaardigheden uit te breiden.

 

Met dit eindbod stemde CNV in, maar FNV Bondgenoten houdt het been stijf. Deze laatste wil een jaarlijkse loonsverhoging van 2,5 procent en wijst dus het voorstel van AH af. Albert Heijn reageerde daarop alvast door te benadrukken dat het eindbod een mooie loonsverhoging omvat en een grotere werkzekerheid.

 

De laatste Albert Heijn die het bedrijf leidde, plaatste aan de ingang van het hoofdkantoor in Zaandam een standbeeld van Beppie, die de Nederlandse huisvrouw voorstelt, met als boodschap “opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”. De distributiewerkers gaven Beppie gisteren het gezelschap van een standbeeld dat diezelfde Albert Heijn moet voorstellen, maar deze keer met de boodschap “dat de huidige leiding niet vergeet wie er werkt”.

 

Nieuwe commissaris

Terwijl AH en de distributiewerkers werken aan een nieuwe cao, maakte Ahold ondertussen bekend Jan Hommen als nieuwe commissaris te willen voordragen. De bedoeling is dat Hommen, op dit moment CEO van de ING Group, de opvolger wordt van Rene Dahan, die bijna tien jaar zetelde in de Raad van Commissarissen. Hommen zou op 1 oktober dit jaar aantreden als commissaris en meteen voorzitter worden van de RvC.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top