Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid | RetailDetail

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid
Kathleen Malfroy (AS4), Maaike Slos en Miranda Kolkman (Kipco-Damaco)

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Strengste normen

Na de recente schandalen in de voedingsindustrie is het meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn. Consumenten stoppen bijvoorbeeld met vlees eten omdat ze zich vragen stellen over de verwerking ervan. Ze zijn ook minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een correcte manier is geproduceerd. 

 

Om hierop in te spelen ontwikkelde AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, een certificaat dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.

 

Trendsetter

Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst. Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren van klanten de vraag of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid en schakelde AS4 in om dit mee te concretiseren. Dat Kipco-Damaco duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit het feit dat het bedrijf op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.

 

“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie”, zegt CEO Philip Eeckman.

 

Geen verplichting

Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat wensen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe geen verplichting, maar sectorfederatie Fevia juicht het wel toe. “Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken, blijft een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen,“ aldus duurzaamheidscoördinator Ann Nachtergaele.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.