Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid | RetailDetail

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid
Kathleen Malfroy (AS4), Maaike Slos en Miranda Kolkman (Kipco-Damaco)

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Strengste normen

Na de recente schandalen in de voedingsindustrie is het meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn. Consumenten stoppen bijvoorbeeld met vlees eten omdat ze zich vragen stellen over de verwerking ervan. Ze zijn ook minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een correcte manier is geproduceerd. 

 

Om hierop in te spelen ontwikkelde AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, een certificaat dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.

 

Trendsetter

Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst. Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren van klanten de vraag of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid en schakelde AS4 in om dit mee te concretiseren. Dat Kipco-Damaco duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit het feit dat het bedrijf op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.

 

“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie”, zegt CEO Philip Eeckman.

 

Geen verplichting

Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat wensen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe geen verplichting, maar sectorfederatie Fevia juicht het wel toe. “Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken, blijft een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen,“ aldus duurzaamheidscoördinator Ann Nachtergaele.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.