Dit is het herlanceringsplan van Groupe Mestdagh

Meer polyvalentie op de winkelvoer, inspelen op actuele consumententrends en investeren in nieuwe technologie: dat zijn de krachtlijnen van het plan waarmee CEO Guillaume Beuscart de noodlijdende Groupe Mestdagh wil reanimeren.

 

Kritieke toestand

De grootste franchisepartner van Carrefour Belgium bevindt zich ‘in kritieke toestand’ en verdient al zes jaar geen geld meer, vertelt de topman aan La Libre Belgique. Nu de sociale onderhandelingen eindelijk achter de rug zijn, kan hij aan de toekomst werken. De groep gaat 30 miljoen euro investeren in de commerciële herlancering van zijn supermarkten: 21,2 miljoen daarvan wordt uitgetrokken voor de modernisering van de winkels, de rest gaat naar technologie.

 

Sommige verkooppunten zullen een grondige verbouwing ondergaan, bij andere pakt Mestdagh vooral de versafdelingen aan. De traditionele slagerijen moeten traiteurs worden die beter inspelen op trends als vegetarisme en flexitarisme. Een test loopt momenteel in de vestiging in Nijvel. 

 

De technologische vooruitgang zit hem in elektronische etiketten (in alle winkels volgend jaar) en zelfscankassa’s: “Caissières zullen niet verdwijnen, maar in plaats van één klant zullen ze vier klanten bedienen.” Daarnaast gaat de CEO investeren in e-commerce en afhaalpunten. Ook wil hij ecologische thuislevering testen met elektrische voertuigen en fietsen.

 

Zondagsopening

Expansie blijft op de agenda: Mestdagh opende het afgelopen jaar twee nieuwe verkooppunten (Anderlecht en Ghislenghien). Met die twee franchisewinkels erbij is het totale winkelpark nu 85 supermarkten groot. “We hebben de vaste wil om verder te groeien in Brussel en Wallonië met als objectief twee tot drie nieuwe verkooppunten per jaar te openen. Vlaanderen (waar Mestdagh twee winkels uitbaat, nvdr) zit minder in ons DNA.”

 

De 23 franchisewinkels doen het goed, ze behoren volgens de CEO zelfs tot de sterkste groeiers binnen de groep Carrefour, maar de geïntegreerde winkels verliezen veel geld. Daarom was het herstructureringsplan noodzakelijk: de werkorganisatie was niet aangepast en de noodzakelijke investeringen waren niet doorgevoerd. “Die achterstand halen we nu in.” Eén van de maatregelen is de zondagvoormiddagopening voor de filialen: vanaf 6 januari, met uitzondering van de winkels die zich in winkelcentra bevinden die op zondag dicht zijn. De franchisewinkels waren al open op zondag en zien die dag uitgroeien tot de belangrijkste van de week, met een omzetaandeel tot 20%.

Contract met Carrefour

Tegen eind 2020 moet Mestdagh het masterfranchisecontract heronderhandelen met Carrefour, dat 25% van de aandelen in handen heeft. Of de herstructurering niet bedoeld is om de bruid aantrekkelijker te maken met het oog op een verkoop van de overige 75%? Dat is volgens de CEO niet aan de orde: de herstructurering en het contract staan los van elkaar. “Carrefour verkiest een partner die in vorm is. We hebben werk op de plank de komende twee tot drie jaar om het bedrijf weer te ontwikkelen, onze achterstand in te lopen en weer een voorsprong te nemen. Dat moeten we stap voor stap doen.” Hoewel Eric en John Mestdagh een stap terug hebben gezet op het operationele niveau, zijn ze nog zeer aanwezig in de raad van bestuur, verzekert Beuscart.