Dit zijn de populairste FMCG-merken | RetailDetail

Dit zijn de populairste FMCG-merken

Dit zijn de populairste FMCG-merken
Kantar Worldpanel

Voor de vijfde maal publiceert Kantar Worldpanel zijn top-50 van populairste wereldmerken. Daarin is Unilever dominant aanwezig, maar Coca-Cola blijft stevig op de eerste plaats staan, gevolgd door Colgate en Lifebuoy

Unilever presteert sterkst

Geen half werk in het jaarlijkse Brand Footprint rapport van marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel: de researchers peilden naar de populariteit van wel 15.300 merken in 200 categorieën in 43 landen op vijf continenten, die samen 73% van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Consumentenvoorkeur drukken ze daarbij uit in Consumer Reach Points (CRP’s): die geven weer hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar. 

 

Dat leidt tot een top-50 van de grootste wereldmerken, waarin Unilever met wel dertien merken vertegenwoordigd is: Lifebuoy (3), Sunsilk (10), Knorr (11), Dove (12), Lux (13), Sunlight (14), Pepsodent (18), Surf (27), Rexona (28), Vim (29), Brooke Bond (34), Close Up (42) en Lipton (48).

 

Weinig verschuivingen

In de top tien zijn er weinig verschuivingen: de enige nieuwkomer is Sunsilk, dat Knorr van de tiende plaats verdringt. Opmerkelijk is wel dat in deze top tien slechts drie merken hun CRP-puntenaantal wisten te verhogen: Colgate, Nestlé en Sunsilk. De andere merken trappelen ter plaatse of gaan achteruit. 

 

Ook buiten de top-10 zijn er nog een reeks sterke stijgers: met name Dettol, Vim, Brooke Bond, Sunlight, Rexona, Barilla, Pepsodent, Danone en Surf.
 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Lifebuoy  Unilever
 4  Maggi  Nestlé
 5  Pepsi  PepsiCo
 6  Nescafé  Nestlé
 7  Lay's  PepsiCo
 8  Indomie  Indofood
 9  Nestlé  Nestlé
 10  Sunsilk  Unilever


Lees ook: Hoe sterke FMCG-merken groeien

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.