Dit zijn de populairste FMCG-merken | RetailDetail

Dit zijn de populairste FMCG-merken

Dit zijn de populairste FMCG-merken
Kantar Worldpanel

Voor de vijfde maal publiceert Kantar Worldpanel zijn top-50 van populairste wereldmerken. Daarin is Unilever dominant aanwezig, maar Coca-Cola blijft stevig op de eerste plaats staan, gevolgd door Colgate en Lifebuoy

Unilever presteert sterkst

Geen half werk in het jaarlijkse Brand Footprint rapport van marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel: de researchers peilden naar de populariteit van wel 15.300 merken in 200 categorieën in 43 landen op vijf continenten, die samen 73% van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Consumentenvoorkeur drukken ze daarbij uit in Consumer Reach Points (CRP’s): die geven weer hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar. 

 

Dat leidt tot een top-50 van de grootste wereldmerken, waarin Unilever met wel dertien merken vertegenwoordigd is: Lifebuoy (3), Sunsilk (10), Knorr (11), Dove (12), Lux (13), Sunlight (14), Pepsodent (18), Surf (27), Rexona (28), Vim (29), Brooke Bond (34), Close Up (42) en Lipton (48).

 

Weinig verschuivingen

In de top tien zijn er weinig verschuivingen: de enige nieuwkomer is Sunsilk, dat Knorr van de tiende plaats verdringt. Opmerkelijk is wel dat in deze top tien slechts drie merken hun CRP-puntenaantal wisten te verhogen: Colgate, Nestlé en Sunsilk. De andere merken trappelen ter plaatse of gaan achteruit. 

 

Ook buiten de top-10 zijn er nog een reeks sterke stijgers: met name Dettol, Vim, Brooke Bond, Sunlight, Rexona, Barilla, Pepsodent, Danone en Surf.
 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Lifebuoy  Unilever
 4  Maggi  Nestlé
 5  Pepsi  PepsiCo
 6  Nescafé  Nestlé
 7  Lay's  PepsiCo
 8  Indomie  Indofood
 9  Nestlé  Nestlé
 10  Sunsilk  Unilever


Lees ook: Hoe sterke FMCG-merken groeien

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.