Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe | RetailDetail

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Bij de opening was de hele foodwereld laaiend enthousiast, maar het ambitieuze project van Vincent en Els Van Cauwenberghe in Destelbergen is niet meer. Afgelopen vrijdag gooiden de ondernemers de handdoek. 

Voorbeeld van “blurring”

Toen de Eetwinkel in november 2013 opende aan de Dendermondesteenweg in Destelbergen, kwamen foodprofessionals uit het hele land – en ver daarbuiten – een kijkje nemen om inspiratie op te doen. De zaakvoerders staken hun bewondering voor Eataly niet onder stoelen of banken en ontwikkelden een concept dat een kwalitatieve verswinkel combineerde met een restaurant: “blurring” in de beste zin van het woord en een CRU “avant la lettre”. 

 

Eetwinkel Van Cauwenberghe verkocht topproducten, onderscheidde zich met zelf gebakken brood en ter plaatse bereide maaltijden, had een uitzonderlijke wijnkelder en een bijzonder aanbod kazen. Dat alles werd gepresenteerd in een gloednieuw pand met een opmerkelijke architectuur. Zo’n concept brengt echter stevige kosten met zich mee: de investering was enorm, de personeelslast woog door en in verhouding kwamen er te weinig klanten over de vloer. Dat deed Eetwinkel Van Cauwenberghe uiteindelijk de das om. 

 

Meer eenheidsworst

In een afscheidsmededeling op de website en op Facebook klinkt verbittering door. “Verdomd jammer dat het persoonlijk initiatief in dit Vlaamse land niet door de brede bevolking naar waarde wordt geschat. Mijn grootste vreugde en voldoening was geweest dat dit een bruisende zaak zou zijn, geld verdienen zou daar maar een gevolg van zijn en nooit een doel op zich”, schrijft Vincent Van Cauwenberghe.

 

En: “We stevenen af op een schraal winkellandschap van grote ketens, waar alles meer en meer eenheidsworst wordt. We stellen nu veel mensen teleur, leveranciers verliezen geld, bestellingen of reservaties kunnen niet doorgaan, enkele trouwe en toegewijde medewerkers verliezen hun baan en inkomen. Helaas kan dit op geen andere manier dan deze, wij zijn doorgegaan tot de laatste snik. Mijn oprechte excuses aan al diegenen die hieronder lijden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.