Donutketen Krispy Kreme in handen van JAB | RetailDetail

Donutketen Krispy Kreme in handen van JAB

Donutketen Krispy Kreme in handen van JAB

JAB, het investeringsvehikel van de Duitse familie Reimann, heeft 1,35 miljard dollar (1,2 miljard euro) neergeteld voor de overname van de Amerikaanse donutketen Krispy Kreme. JAB is vooral in de koffiewereld een grote speler.

Meer dan 1.100 winkels

Krispy Kreme is momenteel nog niet te vinden in België of Nederland, maar het heeft wereldwijd meer dan 1.100 winkels in 26 landen. In 2015 haalde het bedrijf een omzet van 519 miljoen dollar (460 miljoen euro) en een nettowinst van 32 miljoen dollar (28 miljoen euro). Het bedrijf besloot in 2000 om naar de beurs te trekken, maar komt nu dus terug in handen van één investeerder. Het is nog niet bekend of JAB expansieplannen heeft met Krispy Kreme.

 

Investeringsvehikel JAB werd de voorbije jaren vooral gekend als drijvende factor in de consolidatie op de koffiemarkt. Zo kreeg het de koffiedivisie van Mondelez in handen en het fuseerde die met het eerder overgenomen Douwe Egberts, waardoor met Jacobs Douwe Egberts het op één na grootste koffiebedrijf ter wereld ontstond. Daarnaast is het ook eigenaar van merken als Durex en Calgon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.