Douwe Egberts is 'Merk van het jaar' 2012 | RetailDetail

Douwe Egberts is 'Merk van het jaar' 2012

Douwe Egberts is 'Merk van het jaar' 2012

Douwe Egberts is door de Nederlandse supermarktklanten gekozen tot Merk van het jaar 2012. De prijs werd, voor de zesde keer, uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Traditie scoort

12.000 consumenten konden 86 merken beoordelen op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Opvallend is dat het podium wordt bezet door Nederlandse merken: op twee en drie staan immers Campina en Verkade, dat de prijs al drie keer won en daarmee voor het vijfde jaar op rij het podium haalt. De rest van de ereplaatsen werd ingenomen door Bolletje, Conimex, Unox, Pampers, Honig, Calvé enn Dr. Oetker.

 

Marcel van Aalst, onderzoeksdirecteur bij het EFMI, verklaart dat in economisch moeilijke tijden de vertrouwensbasis wegvalt. "Vandaar dat er een duidelijke hang is naar vertrouwen en dus naar oer-Hollandse merken. Deze trend is al sinds 2009 merkbaar."

 

Dit jaar was er een speciale prijs voor "meest aanwezige merk op de winkelvloer". Daar speelde de hang naar Hollands veel minder: Coca Cola kaapte de trofee weg, voor Lay's en - toch weer - Douwe Egberts.

 

Categoriewinnaars

Er werden in totaal in zeven productcategorieën prijzen uitgereikt. De drie laureaten wonnen elk ook hun categorie. Per categorie zijn de winnaars:

  • Verkade (zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, boord en banket)
  • Grolsch (alcoholische dranken)
  • Campina (zuivel, kaas en geelvetten)
  • Douwe Egberts (overige non-alcoholische dranken)
  • Conimex (kruidenierswaren)
  • Dr. Oetker (vers, salades, diepvries en verpakte groenten)
  • Pampers (persoonlijke verzorging en schoonmaak)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.