Douwe Egberts is 'Merk van het jaar' 2012

Douwe Egberts is 'Merk van het jaar' 2012

Douwe Egberts is door de Nederlandse supermarktklanten gekozen tot Merk van het jaar 2012. De prijs werd, voor de zesde keer, uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Traditie scoort

12.000 consumenten konden 86 merken beoordelen op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Opvallend is dat het podium wordt bezet door Nederlandse merken: op twee en drie staan immers Campina en Verkade, dat de prijs al drie keer won en daarmee voor het vijfde jaar op rij het podium haalt. De rest van de ereplaatsen werd ingenomen door Bolletje, Conimex, Unox, Pampers, Honig, Calvé enn Dr. Oetker.

 

Marcel van Aalst, onderzoeksdirecteur bij het EFMI, verklaart dat in economisch moeilijke tijden de vertrouwensbasis wegvalt. "Vandaar dat er een duidelijke hang is naar vertrouwen en dus naar oer-Hollandse merken. Deze trend is al sinds 2009 merkbaar."

 

Dit jaar was er een speciale prijs voor "meest aanwezige merk op de winkelvloer". Daar speelde de hang naar Hollands veel minder: Coca Cola kaapte de trofee weg, voor Lay's en - toch weer - Douwe Egberts.

 

Categoriewinnaars

Er werden in totaal in zeven productcategorieën prijzen uitgereikt. De drie laureaten wonnen elk ook hun categorie. Per categorie zijn de winnaars:

  • Verkade (zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, boord en banket)
  • Grolsch (alcoholische dranken)
  • Campina (zuivel, kaas en geelvetten)
  • Douwe Egberts (overige non-alcoholische dranken)
  • Conimex (kruidenierswaren)
  • Dr. Oetker (vers, salades, diepvries en verpakte groenten)
  • Pampers (persoonlijke verzorging en schoonmaak)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top